Yleiskuvaus Maailma Hahmot Info testi Info super Säännöt&ohjeet Ilmo Pelauta
otsikkokuva, jossa kaksi henkilöä kaksintaistelee taikuudella
Larpin sisältö & tyyli

Esittely

Rakas viholliseni on koko päivän larppi 13 pelaajalle. Peli on K18, eikä se sovellu voimakkaiden negakontaktien vuoksi ensikertalaisille, vaan pelaajilta vaaditaan osaamista sopia rajoista ja pelata muut huomioiden.

Tällä sivulla:

Aihe & asetelma

Tämä tarina kertoo siitä, millaista on yrittää tehdä rauha pitkäaikaisen vihollisen kanssa. Tämä tarina kertoo eeppisistä ystävyyksistä, verisistä vihollisuuksista ja suhteista, jotka ovat kaikkea muuta kuin yksinkertaisia. Mitä tehdä, kun sekä vihaa että rakastaa? Mitä tehdä, kun vihaa, mutta koko lajin tulevaisuus riippuu siitä laittaako vihan sivuun vai ei?

Ihmisistä polveutunut avaruuskulkijoiden laji asuu Ebos-planeetalla omissa oloissaan. He ovat jakautuneet kahteen kansaan: valana ja sepona. Satoja vuosia jatkunut kylmä sota kansojen välillä kärjistyi 10 vuotta sitten, jolloin alkoi väkivaltainen ja kaoottinen sisällissota. Pari päivää sitten Seponan sotatukikohdassa tapahtui valanojen hyökkäyksen yhteydessä onnettomuus, joka laukaisi tuhovoimaisen ohjuksen, joka osui väärään paikkaan ja tuloksena oli massiivinen planeetan laajuinen tuho, josta vain harvat selviytyivät.

Kuollessaan avaruuskulkija ei jätä jälkeensä ruumista vaan pienen mustan aukon, ja nyt nämä kasvavat mustat aukot uhkaavat tehdä planeetasta lopullisesti asuinkelvottoman. Jäljelle jääneet avaruuskulkijat ovat heränneet sodan järjettömyyteen ja ovat nyt kokoontumassa yhteen keskustellakseen siitä, miten tästä selvitään. Lajin jatkuminen vaatisi kuitenkin jonkinlaisen sovinnon saavuttamista verivihollisten kanssa. Niiden kanssa, jotka ovat tappaneet rakkaitasi ja vieneet sinulta kaiken. Oletko kuitenkaan itsekään syytön?

★ ★ ★

Rakas viholliseni sijoittuu yli miljardi vuotta tulevaisuuteen, fantasiamaailmaan, jossa on sekä kehittynyttä teknologiaa että taikuutta. Kaikki pelin hahmot osaavat taikoa. Avaruuskulkijoiden kulttuuri ei tunne lainkaan romanttisen rakkauden käsitettä, eikä perinteisiä romanttisia suhteita ole pelissä. Sen sijaan keskitytään mehustelemaan oikein kunnolla eeppisillä ystävyyksillä, vihollissuhteilla ja monimutkaisilla ja kieroilla suhteilla.

Pelin sisältö ja tyyli

Teemat

Peli sisältää seuraavia aiheita ja sopii erityisen hyvin pelaajille, jotka nauttivat näistä:

Peli ei tarjoa/sisällä seuraavia asioita:

Juonet

Hahmojen juonet koostuvat seuraavista asioista:

Pelin juonet koostuvat suurelta osin keskusteluista. Lisäksi on hieman toimintapelaamista (pelaajien valitsemissa määrin), sekä osalla hahmoista pieni määrä tehtäväjuttuja esim. ammattiin liittyen. Pelissä ei kuitenkaan ole varsinaista ammatin suorittamista tai siihen liittyvää kunnollista puuhastelua, tai muutenkaan merkittävissä määrin käytännöntehtäviä.

Pelissä on melko paljon juonia. Suositeltu vähimmäispituus on 10-11 tuntia, jolloin peli on todennäköisesti intensiivinen ja pidemmälle rauhalliselle fiilistelylle ei juuri aikaa. Jos haluaa pelata rauhalliseen tahtiin, niin 1 vuorokausi on suositeltu pituus. On toki paljolti kiinni myös pelaajista itsestään, kuinka kauan juoniin menee aikaa.

Tyyli

Huomioita pelimateriaalien ja juonien tyylistä:

Pelaajien sanomaa

Pelin jo pelanneiden pelaajien kommentteja pelistä, jotka voivat auttaa ymmärtämään millainen peli kyseessä: Pelaajien sanomaa Ei sisällä spoilereita, ei ole tarpeellista lukea ilmoa varten.

Sisältövaroitus

Kaikki hahmot

Seuraavat aiheet koskettavat kaikkia hahmoja, eli jos et halua pelata näitä, älä ilmoittaudu. Tässä kohdassa listatut aiheet eivät suoraan tapahdu pelin aikana ellei toisin mainittu, mutta aiheet ovat koko pelin vahvasti läsnä ja niitä käsitellään pelissä suuresti esim. keskustelun, riitojen, päänsisäisen pelin, syyttelyn, katumuksen yms kautta:

Osa hahmoista

Alla olevat koskettavat osaa hahmoista, kerro ilmossa jos rajoituksia näiden suhteen. Huomaathan, että koska peli on pieni, ei ole mahdollista kokonaan välttyä näiden asioiden näkemiseltä ja kuulemiselta.

Inspiraatioksi

Musiikki

Jokaisella hahmolla on oma biisi, jota on käytetty inspiraationa hahmon omiin teemoihin tai luonteeseen. Lisäksi lähes jokainen juonellisesti keskeinen kontakti on käyttänyt inspiraationa jotain biisiä, joskin välillä varsin vapaasti tulkiten. Tästä pääset YouTube-soittolistaan, josta kaikki nämä inspiraatiobiisit löytyvät. Ensimmäiset 16 kpl ovat hahmojen omia biisejä, ja loput kontaktibiisejä. Soittolista on saatavilla myös Spotifyssa, linkin siihen saa infomailissa. Kerro ilmossa, jos jonkin kappaleen pohjalta ideoitu hahmo/kontakti erityisesti kiinnostaisi.

Larpin yleinen fiilistely-soittolista, jossa yleisesti pelin teemoihin sopivia biisejä, saatavilla myös YouTubesta.

Kuvat

Maisema- ja arkkitehtuuri fiiliskuvia Ebosilta eli avaruuskulkijoiden kotiplaneetalta: Ebos @ Pinterest
Inspiraatiokuvia pukeutumiseen: Avaruuskulkijoiden vaatteet @ Pinterest
Inspiraatiokuvia hiuksiin ja meikkiin: Avaruuskulkijoiden hiukset & meikit @ Pinterest
Valokuvia pelautuksista 2.-5. (huom. voivat spoilata!): Valokuvia @ Larppikuvat.fi

Larpin syntytarinaa

(Tätä osiota ei ole oleellista lukea)

Sain inspiraation pelin aiheeseen tästä kohtauksesta Game of Thronesin vikalla kaudella: https://youtu.be/R05vSDx_Kww. Tätä kohtausta katsoessa mietin, että haluan tehdä tuosta hetkestä larpin, ja siitä se lähti. Ajatus avaruuskulkijoiden lajista ja pelimaailman loresta on puolestaan kypsynyt mielessä yli kymmenen vuotta. Halusin myös tässä pelissä kokeilla hahmojen konseptointitapaa, jota olin miettinyt jo aiemmin (ja jota on myös joissain muissa larpeissa käytetty): lähes jokainen pelin merkittävä ihmissuhde on saanut inspiraationsa jostain biisistä.

Se, että pelissä ei ole romanttista rakkautta, on myös itselleni yksi tärkeistä tämän pelin aspekteista, mutta sen ei tietenkään tarvitse olla samaan tapaan tärkeä pelaajille. Rakastan itse larpata, lukea sekä kirjoittaa romansseja. Niitä on kuitenkin media ja viihde aivan täynnä, ja niihin liittyy myös valtavasti kulttuurisia oletuksia ja paineita, jotka ovat joiltain osin ongelmallisia. Halusin haastaa itseni sekä kirjoittamaan kulttuurista jossa näin ei ole että myös kirjoittamaan kutkuttavaa ihmissuhdedraamaa, syviä ihmissuhteita ja vahvoja tunteita ilman perinteistä romantiikkaa. Näin muille suhteille jää kunnolla tilaa tavoilla, joka ei ole mahdollista romanttisessa yhteiskunnassa. Ennen kaikkea halusin näyttää itselleni, miltä sellainen tarina voisi näyttää, mutta toivon että se voisi herättää ajatuksia myös muille. Kaikkien eeppisten ihmissuhde- ja rakkaustarinoiden ei ole pakko sisältää romanttista rakkautta.