Yleiskuvaus Maailma Hahmot Info testi Info super Säännöt&ohjeet Ilmo Pelauta
taikaympyrä tähtitaivasta vasten
Säännöt & pelityyli

Sisältö

Tältä sivulta löytyy:

Pelityyli

Ohjeita tämän larpin pelaamiseen ja valmistautumiseen. Nämä asiat käydään läpi ennen peliä olevassa pelityylibriiffissä, mutta ei enää alkubriiffissä. Ohjeissa olevat kellonajat olettavat, että peli pelataan klo 10-20.30/21.

Ajoitukset: lyhyesti tärkeimmät

Näitä noudattamalla kaikki saavat pelistä todennäköisesti enemmän irti:

★ ★ ★

Maailmanlopun henkinen käsittely

Kaikki hahmot kannattaa tulkita siten, että ovat elämänhaluisia ja henkisesti tarpeeksi vahvoja pysyäkseen toimintakykyisinä maailmanlopusta ja kaikista muista vaikeuksista huolimatta. Halutessaan tilanteen voi pelata myös shokin aiheuttamana selviytymisvaiheena, ja syvällisempi käsittely alkaa sitten myöhemmin ja vie aikansa. Väliaikaisia hermoromahduksia voi totta kai olla, mutta lopulta hahmo kerää itsensä juonia edistääkseen. Asiaa voi pelata haluamallaan tavalla, kunhan se ei liiaksi vaikeuta muiden juonten pelaamista tai tee omasta pelistäsi liian rankkaa omaan makuusi. Kaikille hahmoille on speksattu profiiliin syitä ja motivaatiota tehdä juonensa - juttele pj:n kanssa jos et meinaa saada näistä kiinni.

Sopuun pääsy vs konfliktit

RAUHAA KOHTI - MUTTA EI HELPOSTI

Peli on luultavasti tyydyttävin, jos lopussa hahmot pääsevät jonkunlaiseen sopuun. Rauhan saavuttaminen ei ole kuitenkaan kiveen hakattu, jos pelaajat vievät peliä vahvasti eri suuntaan. Rauha ei tarkoita, että hahmojen tarvitsisi alkaa tykkäämään toisistaan, vaan lähinnä että he sopisivat että toisia ei enää yritetä tuhota.

On kuitenkin toivottavaa, että rauhaan ei päästä mitenkään helposti, eli pelin alun ja lopun välillä on toivottavaa draamata, pelata vihollisuuksia ja vetää konflikteja siinä määrin kuin tuntuu sopivalta. Oleellista on se, että pelin lähestyessä loppua ei enää jääräpäisesti vastusta rauhaa vaan antaa sovun syntyä. Pelin suurin kysymys ei siis niinkään ole se, että syntyykö rauha, vaan että miltä se rauha näyttää - onko se pitkin hampain sovittu vaikea kompromissi, lähtevätkö hahmot omille teilleen vai onko päästy rauhallisempaan sopuun yhteistyöstä? Tämän suhteen pelissä on paljon erilaisia polkuja, ja saa pelata ihan vapaasti oman tulkinnan mukaan.

PELAA NEGAJUTUT ALUSSA!

Vihollisuuksista ja negasuhteista kannattaa ottaa kaikki ilo irti pelin ensimmäisen neljän tunnin aikana. Eli kannattaa psyykata itsensä siihen, että vetää näitä täysillä ja tunteella heti alussa, jotta ne ehtii kunnolla pelata eikä jää harmittamaan (4 tuntia hujahtaa nopeasti). Pelin edetessä, hahmosta ja tulkinnastasi riippuen, vihollisuuksien pelaaminen saattaa muuttua pikkuhiljaa hankalammaksi. Eri asiat ajavat hahmoja suuntaan, jossa rauhasta tulee kenties varteenotettavampi vaihtoehto. Monia negajuttuja on kyllä mahdollista pelata pelin loppupuolellakin jossain muodossa, mutta parhaiten ja varmemmin pääsee revittelemään kun sen tekee alussa.

Jotta ylläoleva mahdollistuu, voi olla hyödyllistä tulkita hahmoa niin, että ensin ammentaa tämän vihaisista, katkerista tai kostonhaluisista puolista ja sitten pelaa profiilissa kuvattuja rauhanajatuksia ja -haluja kohti. Pelaamistaan voi pelin edetessä säätää myös muiden mukaan, esim. jos tilanne meinaa kärjistyä liikaa niin pelaa diplomatian suuntaan, ja jos alkupuolella asiat meinaa mennä liian kiltisti, niin ammentaa sieltä vihaisista puolista.

Kuolema ja haavoittuminen

Ainut kokonaan kielletty loppu on minkään pelaajahahmon kuolema pelissä tai pian pelin jälkeisenä aikana. Et voi siis esimerkiksi päättää, että hahmosi kuolee pian pelin jälkeen. Toisia hahmoja saa yrittää tappaa, mutta tilanteet pitää aina pelata niin, että tappo ei onnistu. Tällä luodaan turvallisuutta kaikille pelata konflikteja täysillä, sillä kenenkään ei tarvitse miettiä hahmokuolemia: esim. hyökkääjän ei tarvitse pelätä että kohde pelaa hahmokuoleman, kohteen ei tarvitse miettiä pelaako hän liiaksi voittaakseen jos jää henkiin ja kontaktin ei tarvitse pelätä että läheinen hahmo kuolee.

Jäljelle jääneiden avaruuskulkijoiden kuolema ei myöskään ole se tarina mitä kirjoittaja toivoo tässä pelissä kerrottavan. Toisia hahmoja saa haavoittaa vakavastikin, toki pelaajien rajojen ja mielekkyyden mukaisesti. Pelissä on pari parantajahahmoa, jotka voivat korjata tilanteen jälkeenpäin. Jos haluat pysyä haavoittuneena, niin tästä voi vinkata parantajan pelaajalle ja voitte keksiä syyn asiaan, esim. omituista vahinkomagiaa jota ei noin vaan fiksata, parantajalla huono hetki, parantuminen ottaa aikansa koska vaikea vamma jne.

Kokoustaminen / neuvottelu

JOHTAMISKUVIOT

Etenkin pelin alkupuolella johtajuustilanne saattaa olla epäselvä. Pelissä on useampi mahdollinen johtohahmo, ja joku/jotkut näistä saattavat ottaa hommaa vedettäväkseen, mutta näin ei välttämättä tapahdu tai johtajat saattavat kinata siitä kuka saa johtaa. Jos siis pelaat alaista, niin ei kannata jäädä odottamaan, että joku muu kutsuu kokoukset tai ottaa hahmoasi mukaan maailmankuvallisiin keskusteluihin. Jos haluat näitä pelata, ota rohkeasti itse vastuuta asiasta ja asioita puheeksi! Maailmankuvallisista asioista voi vapaasti keskustella myös pienemmissä ryhmissä, esim. oman kansan tai kaveriporukan kesken. Olisi kuitenkin hyvä, että isot, useampaa koskettavat päätökset tehtäisiin yhdessä, jos vain mahdollista - näin kaikki pääsevät mukaan. Niitä voi toki alustaa pienemmissä ryhmissä, sillä 13 henkeä on aika iso porukka syvällisempään keskusteluun.

KOKOUSTEN AIKA JA SISÄLTÖ

Hahmot voivat päättää kokousten ajat, pituuden ja aiheet vapaasti. Kuka vaan saa kutsua kokouksia koolle, jos siltä tuntuu. Ota tästä rohkeasti koppia, hahmosi asemasta riippumatta!

Esimerkiksi koko porukan yhteiset kokoukset voisivat yksinkertaisimmillaan näyttää tältä:

Ylläolevaa ei tarvitse noudattaa! Se on vain esimerkkiranka siltä varalta, jos homma ei meinaa muuten toimia. Kokouksia saa pitää enemmän, eri aikoina, eri aiheista, keskusteltavaa riittänee - päättäkää itse mitä haluatte pelata. Useampi lyhyt kokous on parempi kuin yksi pitkä, eli tauottakaa. Peli ei ole eikä sen ole tarkoitus olla pelkkää kokoustamista, eli omille kuvioille jää ja kannattaa jättää myös hyvin aikaa. Kaikkien ei tarvitse olla paikalla kaikissa kokouksissa, eli kokoustaa saa vaikka jotkut puuttuisivat. Asioita voi (ja kannattaa) myös pohjustaa ja niistä voi keskustella syvällisemmin pienryhmissä, esim. oman kansan kesken tai kaveriporukassa, sillä koko porukalla pidempi neuvottelu voi olla aika raskasta ja hankalaa.

Kannattaa tehdä itselleen muistilista kokouksessa sanottavista asioista tai opetella ne ulkoa, niin osaa sanoa jotain kokouksissa.

KOKOUSETIKETTI

Yritä muistaa kiinnittää huomioita siihen kuinka paljon puhut kokouksissa. Jos huomaat puhuneesi paljon tai huomaat että joku on ollut hiljaa, niin tällöin tarjoa puheenvuoroa muille, kysy muiden mielipidettä, rohkaise näitä puhumaan jne. Näin myös pelaajilla, jotka eivät luontaisesti ota itselleen tilaa, on mahdollisuus tuoda esiin hahmonsa ajatuksia ja osallistua. Hahmot haluavat kuulla toistensa sanottavan, jotta voivat muodostaa valistuneen mielipiteen tilanteesta, joten tästä saa hyvän in-gamen syyn antaa myös muille tilaa puhua.

Puheenvuoron antamisen pystyy tekemään monin tavoin, esimerkiksi hahmo saattaisi haluta kuulla mitä vihamies sanoo jotta oma vihamielisyys saa pönkitystä toisen tyhmistä mielipiteistä tms (vrt uteliaisuus lukea kommenttiosioita netissä vaikka ne olisivat roskaa). Jos otat kokouksen vetääksesi tai huomaat että päädyit sitä vetämään, niin olisi hyvä jos parhaasi mukaan voisit jaella puheenvuoroja. Hyvä tapa huolehtia että kaikki saavat sanoa jotain on esimerkiksi se, että kaikki keskustelussa mukana olevat sanovat järjestyksessä vuorollaan mielipiteensä aiheesta.

Pelin rytmitys

Pelin perusrakenne on seuraava:

Pelissä on paljon sisältöä ja sitä kannattaa pelata heti alusta alkaen, aloittaen status quo -kuvioista kuten negasuhteista. Älä aloita salaisuuksista! Jos paljastaa salaisuudet liian aikaisin, supersuorittaa kaiken ja sopii kaikki riidat heti, niin tekeminen tulee loppumaan kesken. Yllä mainittuja aikatauluja noudattamalla ja normaaliin tahtiin pelaamalla tästä ei kuitenkaan pitäisi olla huolta. Koska suurin osa pelattavasta on kontaktipelattavaa ja keskustelua, on pelaamisen rytmitys pelaajien omalla vastuulla. Käytä siis pelisilmää ja arvioi pelaamistahtiasi jäljellä olevan peliajan ja juonimäärän mukaan. Muistathan, että paljastuneiden salaisuuksien käsittelyyn menee myös aikansa, eikä siksi kannata jättää isoja paljastuksia vikalle tunnille.

Juonten tärkeys

TÄRKEÄT JUONET

Jos juonen kohdalla ilmaistaan profiilissa selkeästi, että juoni on tärkeä, niin tällöin juoni on erityisen oleellinen tehdä, sillä asia on hyvin merkittävä joko oman tai jonkun muun pelin kannalta. Esimerkiksi juonitiivistelmässä saattaa lukea ranskalaisen viivan lopussa “(tärkeä)”, tai juonen yhteydessä on leipätekstissä off-huomio tärkeydestä. Jos jätät tällaisen juonen tekemättä, se todennäköisesti vaikuttaa selvästi negatiivisesti joko omaan tai jonkun toisen peliin. Lisäksi jos hahmollasi on salaisuuksia tai tietoa muiden salaisuuksista joiden kertomista muille on miettinyt, niin nämä olisi oleellista kertoa, sillä tuovat muille peliä. Turhaltakin kuulostava pikku salaisuus voi olla toiselle oleellisempi miltä vaikuttaa.

EI-NIIN TÄRKEÄT JUONET

Maailmankuvallisia/yhteisiä juttuja olisi hyvä saada hieman edistettyä, koska muuten pelistä saattaa jäädä keskeneräinen ja epätyydyttävä olo. Ei kuitenkaan haittaa, jos osa tästä jää pelaamatta, eli kaikkea ei tarvitse ehtiä. Kontaktijuonista tärkeitä ovat edellisessä kappaleessa mainitut. Loput jutut tuovat pelattavaa ja sisältöä kontaktiin, mutta eivät ole täysin kriittisiä muiden pelin kannalta: ei ole pakko tehdä jokaista lueteltua kohtaa. Olisi kuitenkin tärkeää, että pelaisit jonkin verran jokaista kontaktia.

Jos juonessa käytetään sellaisia ilmaisuja kuin “pitäisi tehdä” tai “haluaisi tehdä”, niin juonen voi tulkita hieman tärkeämmäksi, jos taas käytetään kysymysmerkkejä tai “ehkä”, “mahdollisesti” kaltaisia ilmaisuja, niin tämä tarkoittaa että hahmo vielä miettii asiaa ja voit edetä kuten tuntuu sinusta parhaalta. Jos juonessa lukee “esim.” tämä tarkoittaa että kyseessä vain idea/esimerkki miten toteuttaa juoni, ja voit keksiä myös jonkun muun tavan toteuttaa sen. Juonten suhteen saa käyttää omaa arviointikykyä!

Kontaktipeli

KONTAKTIEN TULKINTA JA PELISISÄLTÖ

Profiileihin on speksattu pelattavaa jokaiseen juonellisesti oleelliseen kontaktiin liittyen. Tätä pelattavaa kannattaa tulkita seuraavasti:

Yllä olevat asiat huomioiden, tehkää rohkeasti omat tulkintanne hahmoista ja niiden välisistä suhteista! Niin kauan kuin sekä pelaaja että vastapelaaja saavat heille toimivan pelikokemuksen, niin kirjoittajan näkökulmasta ei ole oikeaa tai väärää tulkintaa kontakteista. Jos siis haluaisitte yhteisestä sopimuksesta vaikka tehdä kontaktista kirjoitettua rajumman tai lievemmän, niin tämä on täysin ok, kunhan se on kummallekin pelaajalle ok. Jos ette ole erikseen sopineet muuta, niin kannattaa pelata sitä mitä profiilissa lukee, sillä se tarjonnee hyvää sisältöä kontaktille ja asiat on kirjoitettu sinne syystä. Pelissä oleva tilanne on hahmoille uusi, ja voit itse päättää miltä kontaktit tässä uudessa tilanteessa näyttävät tai miten hahmosi käyttäytyy, jos siitä ei ole profiilissa sanottu. Jos jokin asia mietityttää, niin pelinjohtajalta saa aina kysyä selvennyksiä.

Ethän jätä yhtäkään juonellisesti merkittävää kontaktia täysin pelaamatta! Tämä voi vaikuttaa varsin negatiivisesti toisen peliin. Jos et halua pelata jotain kontaktia, niin ole yhteydessä pelinjohtajaan mahdollisimman aikaisin ennen peliä, mieluusti heti profiilin saatuasi, ja sumplitaan miten asia ratkaistaan. Tarvittaessa kontaktia voidaan esimerkiksi muuttaa.

KONTAKTIPELIIN VALMISTAUTUMINEN

Jokaisesta merkittävästä kontaktista on profiilissa hyvän mittainen pätkä (1-5 sivua) tekstiä. Tätä saa halutessaan täydentää yksityiskohdilla, mutta pakollista tarvetta siihen ei pitäisi olla. Ainut pakollinen asia josta kaikkien tulisi merkittävien kontaktien pelaajien kanssa puhua, on rajoista ja mallinnuksista sopiminen. Lisäksi kannattaa myös miettiä, mitä oma hahmo on kertonut elämästään toiselle hahmolle tai mitä toinen hahmo muuten tietää siitä. Esimerkiksi lähikontaktin muista kontakteista (kuten vihollisuuksista tms) ei välttämättä kerrota mitään profiileissa, eli mieti olisiko hahmosi kertonut toiselle niistä. Voi olla myös hyödyllistä pohtia toisen kanssa, miten haluaisitte kontaktia lähteä pelaamaan, kuten onko jokin toivottu lopputulos, tietty kohtaus jonka haluaisitte pelata, mitä erityisesti toivoisit toisen tekevän jne. Vaikka rajoista/mallinnuksista sopiminen on ainut pakollinen asia, niin pelikokemusta yleensä parantaa (joskus hyvin paljonkin!) jos juttelee pelitoiveista ja hahmojen suhteesta. Kontaktoitumiseen löytyy tätä varten lista tukikysymyksiä alempaa.

Kanssapelaajiin saa olla yhteydessä kontaktiasioista aikaisintaan kuukausi ennen peliä, ellei ole jotain tärkeää mitä pitää varmistaa esim. proppien valmistamisen kannalta. Näin annetaan kaikille tilaa hengittää, eikä kenelläkään ole velvollisuutta sopia larpin asioista hurjasti etuajassa. Kun larppiin on kuukausi tai alle, niin on toivottavaa olla yhteydessä kanssapelaajien kanssa.

MUIDEN PELIN TUKEMINEN

Todella hyviä tapoja tukea muiden peliä on:

Jos hahmosi paljastaa ison salaisuuden tai on jokin muu asia, johon muut eivät oikein tajua reagoida mutta kovasti toivoisit reaktiota, niin aina voi offissa vinkata kanssapelaajalle: “psst, off, olisi kiva saada tähän reaktiota, oisko sulla siihen aikaa ja sopiiko se sun hahmoon?”

PELIN RANKKUUS

Kullakin hahmolla on vähintään yksi hyvin positiivinen luottokontakti ja jokin kaveriporukka, mutta ei varsinaisesti mitään isompaa vahvaa tukiverkostoa. Pelissä on paljon vaikeita kontakteja ja rankkoja aiheita. Jos epäilet, että peli saattaa olla sinulle aika rankka tai tiedät olevasi pelaaja joka kaipaa enempi hyviä asioita tasapainottamaan vaikeita, niin kannattaa ottaa tämä puheeksi positiivisen kontaktin / kontaktien kanssa, ja pyytää että nämä auttaisivat tasapainottamaan peliäsi positiivisella. Tätä voi pyytää ihan kesken pelinkin.

Romantiikka & intiimit suhteet

YSTÄVYYS VAI ROMANSSI

Kaikki pelin suhteet on tarkoitettu aromanttisiksi ja ovat sellaisia myös hahmojen mielestä, vaikka sitä ei olisikaan hahmotekstissä sanottu. Läheiset ystävyydet kuitenkin sisältävät piirteitä, jotka meidän romanttisessa nyky-yhteiskunnassa saattavat olla joidenkin mielestä romanttisia (esim. ystävyysvala, elämänkumppanuus, vierekkäin nukkuminen jne), eli suhteet ovat tulkittavissa esim. queerplatonisiksi. Pelissä tutkiskellaan aromanttisuutta ja monisuhteisuutta, ja on luonnollista, että se saattaa osalle herättää ajatuksia näistä aiheista. Osalle saattaa tietenkin olla haaste kuvitella romanttiselta tuntuva ystävyys ei-romanttiseksi, mutta larppaajat kuvittelee onnistuneesti kaikkea muutakin. Jos asia osoittautuu itsellesi hankalaksi, niin älä säti siitä itseäsi, eikä pelin kirjoittaja tule siitä ketään tuomitsemaan. Ystävyyksiä voi hyvin pelata myös romanttisuuden harmaalla alueella olevana, oleellisinta lähinnä että niitä ei pelaa suuren selkeän romanttisina ja että hahmot puhuvat suhteesta ystävyytenä eikä romanssina.

Jos romanttiselta tuntuvat piirteet kontaktissa häiritsevät itseäsi, niin peliä ei sen takia tarvitse perua, vaan olethan yhteydessä joko pelinjohtajaan tai kanssapelaajan, niin näitä piirteitä voi lieventää tai poistaa.

INTIIMIT SUHTEET

Kaikki pelin suhteet ovat lähtökohtaisesti ei-seksuaalisia, paitsi jos hahmotekstissä on suoraan sanottu, että hahmot harrastavat seksiä. Jos siis aistit rivien välissä seksuaalista jännitettä, niin se ei ole tarkoituksellista. Häiritseviä aspekteja saa halutessaan lieventää tai poistaa, joko pelinjohtajan tai kanssapelaajan kanssa sopimalla. Kuitenkin jos kummatkin pelaajat haluaisivat että seksi on hahmojen suhteessa mukana, niin näin saa sopia, mutta missään nimessä toista ei saa tähän painostaa. Sano rohkeasti jos ei kiinnosta.

Neuvottelupaikalta poistuminen

Hahmoilla ei pitäisi olla juonien kannalta syytä poistua rauhanneuvottelupaikalta pelin aikana. Välimatkat ovat pitkiä: vaikka käytössä olisi alus, niin esimerkiksi pääkaupungeissa tai Surunkuilulla käyminen kestäisi koko päivän. Käytännössä hahmo siis kykenee pelin aikana käymään vain lähiseuduilla. Toisin sanoen kannattaa pelata niin, että hahmo ei halua häipyä moneksi tunniksi neuvotteluista. Jos hahmosi kuitenkin lähtee käymään jossain pelialueen ulkopuolella, otathan yhteyttä pelinjohtajaan, joka kertoo mitä sieltä löytyy.

Teknologia ja taikuus

Käytännössä kaikki hahmot tietävät miten mustia aukkoja rauhoitetaan, eli kannattaa painaa mieleen se maailmankuvasta, tietoa saattaa tarvita pelin aikana. Jos on pelin aikana tarvetta keskustella tarkemmin teknologiasta ja/tai taikuudesta, esimerkiksi jos hahmot pohtivat miten rakentaa jokin laite tai tehdä jokin loitsu tms: Näitä voi improta vapaasti sellaisella tavalla, joka tuntuu peliin sopivalta. Suositus on, että pysytään sellaisella kultaisella keskitiellä: asiat eivät ole liian helppoja, mutta eivät myöskään liian vaikeita.

Tarkkailurobotti-sovellus

Pelissä on käytössä puhelimen selaimessa toimiva IN-Feels peliohjesivusto, jonka tarkemmat käyttöohjeet tulevat infomailissa. IN-Feels proppaa in-game sovellusta, johon tarkkailurobotit lähettävät dataa. Jos itselle on tärkeä tietää etukäteen mitä pelissä tapahtuu, niin viestit voi katsoa etukäteen. Jos kuitenkin nauttii yllätyksistä, niin viestejä ei missään nimessä kannata katsoa etukäteen, sillä ne sisältävät merkittäviä juonellisia spoilereita. Tällöin viestit kannattaa katsoa aikaisintaan viestiin merkittynä kellonaikana (viestit saapuvat tasatunnein). Yllärit eivät vedä mattoa jalkojen alta, vaan sopivat peliin, tarinaan ja tyyliin.

Tarkkailurobottien viestejä ei tarvitse lukea heti viestissä mainittuna kellonaikana, eikä niiden lukemisesta kannata ottaa paineita. Voi rauhassa pelata menossa olevan kohtauksen läpi ja lukea sitten kun tulee sopiva hetki - ja kaikkien ei ole toki pakko kaikkia niitä lukea, jos esim. hahmo ei niitä lukisi. Jos viesteissä tulee jotain tärkeää, niin eiköhän joku 13 hahmosta sen lue ja voi sitten kiinnittää muiden huomion asiaan. Jos arvelet että saatat unohtaa lukea viestit, voit laittaa muistutukset kännykkään.

Kielenkäyttö

Käytössä on suomen puhekieli. Muunkielisiä yleisesti tuttuja sanontoja ja lausahduksia saa käyttää, ne ovat in-game avaruuskulkijoiden omaa slangia. Siis vaikkapa "epic" tai "so what" jne.

Kuvitelkaamme että meidän kielemme sanat tarkoittavat vastaavaa asiaa tai ilmiöitä avaruuskulkijoiden yhteiskunnassa. Saa siis huoletta käyttää sanoja kuten "ihmissuhteet" (=avaruuskulkijoiden väliset suhteet) tai "auringonpaiste" (= Tähtimön paiste). Myös esimerkiksi kahvi on vastaava samantyyppinen Ebosin jostain pavuista tehty juoma, siivouskomeron voi ajatella tarkoittavan paikkaa jossa siivousrobotit ovat parkissa, pelto on paikka jossa kasvatetaan jotain kasvia jota ei voi syystä x kasvattaa sisällä/tehtaassa jne. Sama koskee myös profiileja.

Rajavartiosto

Hahmoprofiilissa saatetaan mainita, että hahmo on salaa käynyt vastapuolen alueella, mutta ei ole välttämättä tarkennettu että miten. Voit halutessasi itse päättää miten, jos koet asian olevan oleellinen. Rajojen tarkkailu on sodan loppupuolella ollut heikkoa resurssipulan takia, kuolemien takia on ollut isompia alueita joilla ei ole ollut ollenkaan rajavartiointia, sotahenkilöstöllä voi olla häirintäteknologiaa jolla pääsee joidenkin valvottujen kohtien läpi huomaamatta, hahmo on luonut jonkun harhautuksen livahtaakseen jne.

Nyt eikä huomenna

Jos hahmo olisi siirtämässä jotain asiaa myöhemmälle ajalle, mieti, voisiko sen sittenkin pelata nyt? Asiat, jotka eivät ole kiinnostavaa pelisisältöä hahmo voi totta kai siirtää myöhemmälle, mutta jos juttu voisi olla kiinnostavaa pelata ja siihen on muilta juonilta aikaa, niin pyri siihen että hahmo tekeekin asian nyt eikä huomenna, vaikka se ei olisikaan täysin loogista.

Kirjoittajan vision noudatus? Hahmon luonne?

Larppieni design ei yleensä mene helposti rikki, jos pelaajat vaan huomioivat muut ja käyttävät maalaisjärkeä. Silti aina tapahtuu asioita, joita ei osannut ennustaa. Tämä on luonnollinen osa harrastusta, ja on palkitsevaa ja mielenkiintoista nähdä, minkä näköinen tarinasta pelaajien käsissä tulee, ja kuinka pelaajat ottavat hahmot ja tarinan omakseen.

Etenkin hahmojen luonteen suhteen kannustan pelaajia käyttämään omaa vapautta. Luonteet on kirjoitettu lähinnä perusteeksi hahmon teoille ja lähtöpisteeksi pelaajalle, eikä kirjoittajaa haittaa yhtään vaikka pelaisi eri tavalla. Voit rohkeasti esimerkiksi korostaa tai kärjistää piirteitä tai jättää toisia pelaamatta. Luonteen pelaaminen juuri sellaisena mitä se on profiiliin kirjoitettu ei ole oleellista, eli niin kauan kuin asia ei vaikuta negatiivisesti muiden peliin esim. muuttamalla radikaalisti juonia tai tuomalla mukaan jotain vastapelaajaa triggeröivää niin luonnetta saa muokata ja tulkita itselle toimivaksi.

Älä siis ota paineita siitä, noudatatko kirjoittajan visiota. Jos pelaajat onnistuvat luomaan yhdessä kaikille osallistujille mielekkään tarinan, niin silloin peli on kirjoittajan silmissä onnistunut! Larppaaminen on pelaajien yhteistä tarinankerrontaa, ei kirjoittajan sanelema juttu.

Säännöt

Pelissä on käytössä Epel Larpin yleiset larppaussäännöt, mutta muutamin tarkennuksin. Jos et ole lukenut Epelin sääntöjä lähiaikoina tai koskaan, niin lukaise ne kerran läpi, siellä on useita tärkeitä huomioita pelityylistä ja turvallisuudesta (säännöt on päivitetty elokuussa 2022). Muista myös lisäksi katsoa alta punaisella merkatut tarkennukset yleisiin sääntöihin. Jos olet lähiaikoina säännöt kerran jo lukenut, niin riittää lukea alla oleva tiivistelmä.

★ ★ ★

Tapahtumassa ei hyväksytä ahdistelua eikä häirintää. Kunnioita kaikkien fyysisiä rajoja, älä esim. koskettele toisen intiimimpiä alueita (takapuoli, rinnat) tai yllättäen halaa ketään. Jos joku osallistuja käyttäytyy huonosti (pelaaja tai järjestäjä), sääntöjen tai hyvän tavan vastaisesti, ja hän ei kuuntele/usko huomautustasi tai et halua tai uskalla huomauttaa hänelle itse, niin tule kertomaan asiasta joko tapahtumanjärjestäjille tai tuki/turvahenkilölle, niin tämä ottaa asian hoitaakseen.

Vastuut: Kaikki ovat vastuussa itsestään ja omasta toiminnastaan. Jos rikot jotain, korvaat sen lähtökohtaisesti itse. Vakuutuksia ei pelin puolesta ole.

Off-game merkki: Käsi nyrkissä pään vieressä, edessä tai yläpuolella. Jos off-merkki on hankala tai haluaa sanoa vain nopean huomautuksen, niin lauseen alussa voi selvästi sanoa “off” tai “off-game”, jolloin seuraava asia mitä pelaaja sanoo on off. Älä offaile huvikseen tai sellaisissa asioissa jotka voi tehdä myös in-game, mutta käytä offia aina jos on tarvetta.

Tilanteista poistuminen: Jos haluat poistua tilanteesta ilman että siitä tehdään numeroa, käytä off-merkkiä. Tällöin hahmon puuttumisesta ei saa tehdä pelisisältöä.

Tauko tai pelin lopetus: Jos tarvitset taukoa pelistä, tule off-game tiloihin. Jos jäät tauolle pidemmäksi aikaa tai lopetat pelin kesken, ilmoita pj:lle joka huolehtii että muiden peli voi jatkua hahmon puuttumisesta huolimatta.

Pelin kulkua kontrolloivat huudot:
Peli alkaa - huudetaan pelin alkaessa.
Peli päättyy/loppuu - huudetaan pelin loppuessa.
Peli seis - huudetaan jos peli pitää seisauttaa mistä tahansa syystä, esim. hätätilanne tai muu ongelma joka pitää ratkoa ennen kuin voidaan jatkaa. Toista peli seis -huuto jos tarvetta, ja jos huudat sen itse niin kerro aina syy.
Peli jatkuu - huudetaan kun peli jatkuu pelin seisauttamisen jälkeen.

Turvamekaniikat: Käytössä nämä sanat, joilla pelaaja voivat säädellä pelitilanteita:
Turvasana - pelitilanne pysäytetään kokonaan ja sovitaan offissa miten jatketaan.
Vihreä - “saa eskaloida / toivon eskalointia”
Keltainen - “nyt on hyvä, mutta ei eskaloida enempää”
Punainen - “nyt on liikaa, de-eskaloi / himmaa” (Huom. Punainen ei pysäytä tilannetta kokonaan, sen tekee turvasana!)

Peliohje, sanallinen/kirjallinen: tätä voi käyttää esim. taikuuden vaikutuksien kommunikointiin jos tarve.

Off/off-game -lappu: asia jossa lukee “off” on off-game.

Fyysinen tappelu tai väkivalta: näytellään hidastetusti ja hellävaraisesti: väkivallan tekijä ilmaisee eleillään sekä tarvittaessa lisäksi sanoillaan mitä hahmo on tekemässä, ja väkivallan kohteen vastuulla on reagoida väkivaltaan sen mukaisesti ja sillä voimakkuudella kun itse kokee hyväksi. Oletuksena ollaan fyysisen tappelun suhteen varovaisia, mutta jos sopii toisen pelaajan kanssa offissa niin myös vähän rajumpi meno ok! Ketään ei saa sattua oikeasti.

Aseet: TARKENNUS YLEISIIN SÄÄNTÖIHIN: ampuma- ja teräaseet ovat kokonaan kiellettyjä tässä pelissä eikä kellään hahmolla saa olla sellaisia mukana.

In-game kuoleminen: TARKENNUS YLEISIIN SÄÄNTÖIHIN: kuoleminen on kokonaan kiellettyä tässä pelissä.

Suudelma: oletuksena käsi väliin ja oman kämmenselän suutelu. Lähesty hitaasti niin että toinen ehtii reagoida.

Seksi: oletuksena seksi mallinnetaan offissa puhumalla, ja sovitaan tunnelmasta jne, mutta ei puhuta intiimeistä yksityiskohdista. Ajankäytöllisesti seksi on symbolista. Oikea seksi on kokonaan kiellettyä tapahtumapaikalla.

Sekalaisten asioiden mallinnus: jos hahmosi tekee asian, jota ei voi tehdä oikeasti, esim. koska et pysty tai halua tai se on liian vaarallista, niin voit huutaa asiasta peliohjeen.

Tavarat ja varastaminen: toisten off-tavaroihin ei kosketa! In-game tavaroiden varastamiseen tarvitsee kohteelta luvan ja kohteen pitää tietää missä tavara menee. Älä riko muiden tavaroita oikeasti.

Taikaesineet: näitä on olemassa pelimaailmassa, mutta näitä ei ole kirjoitettu mukaan peliin. Taikaesineiden tuominen peliin on kiellettyä, mutta pelin aikana voi loitsia jonkin esineen väliaikaisesti jos tarve.

Alkoholi: tapahtuma on täysin alkoholiton ja alkoholin tuominen tapahtumaan on kiellettyä. Päihtynyt henkilö poistetaan paikalta henkilön omalla kustannuksella.

Tupakointi: tupakointi on off-game ja sitä saa tehdä vain osoitetuilla tupakkapaikoilla.

Muut päihteet: kaikki muut päihteet tai päihtymiseen tähtääminen ovat kiellettyjä.

In-game päihteet: TARKENNUS YLEISIIN SÄÄNTÖIHIN: pelinjohdon puolesta pelissä ei ole in-game päihteitä. Halutessaan pelaajat saavat ottaa mukaan in-game alkoholia, jota propataan alkoholittomilla juomilla. Muut in-game päihteet kuin alkoholi ovat kiellettyjä.

Kielet: TARKENNUS YLEISIIN SÄÄNTÖIHIN: kaikki avaruuskulkijat puhuvat samaa kieltä, jota mallintaa suomen puhekieli. Myös muunkielisiä sanontoja/lausahduksia saa käyttää, ne ovat in-game avaruuskulkijoiden omaa slangia. Pelissä ei käytössä muita kieliä tai kielimallinnuksia.

Taikuus: TARKENNUS YLEISIIN SÄÄNTÖIHIN: pelissä omat taikuussääntönsä, kts. maailmankuva: taikuus

Draaman tasapaino: voitetaan ja hävitään tasapuolisesti tai pelaajien toiveiden mukaisesti, muut huomioiden. Säätele draamaa pelin vaiheen mukaan: älä möläytä kaikkea aluksi, luo lisää draamaa pelin aikana mahdollisuuksien mukaan ja pelin lopulla anna asioiden päästä tyydyttäviin loppuihin. Tue muiden pelaamista pelaamalla muiden hahmojen ominaisuuksia ylöspäin, olemalla kiinnostunut muiden hahmojen asioista ja levittämällä tietoa eteenpäin.

Metatieto: Turvallisuuteen liittyvää metatietoa on pakollista käyttää ja kertoa. Sallittua metatiedon käyttöä on sellainen, joka parantaa kaikkien peliä ja sopii pelimaailmaan. Kiellettyä metatiedon käyttöä on sellainen, joka vaikuttaa negatiivisesti muiden peliin eikä sovi pelimaailmaan. Älä kerro metatietoja muille elleivät nämä erikseen sitä pyydä (paitsi jos kyseessä turvallisuus). Jos kaipaat metatietoa pelisi tueksi, pyydä rohkeasti.

Kontaktoituminen

Tässä on tukikysymyksiä kontaktoitumiseen, eli näistä asioista voit esimerkiksi kontaktipelaajiesi kanssa keskustella. Kanssapelaajiin saa olla yhteydessä kontaktiasioista aikaisintaan kuukausi ennen peliä.

Rajat

Tärkeää olisi sopia ainakin rajoista jokaisen keskeisen kontaktin kanssa. Tässä siihen kysymykset:

Fyysiset

Henkiset

Muut aiheet

Lisäksi voitte halutessanne keskustella näistä:

Odotukset peliltä
Hahmojen tarina
Negakontaktit