Maailmankuva
Sisältö
(Maailmankuvaa ei tarvitse lukea ilmoittautumista varten, mutta toki lukemalla saa paremman kuvan pelistä)
Alla on koko maailmankuva, joka kannattaa lukea ainakin kerran kunnolla läpi ennen peliä. Kertaamista varten maailmankuvasta
löytyy tiivistelmä tärkeimmistä asioista täältä: maailmankuvan tiivistelmä
Maailmankuva on saatavilla myös ääneen luettuna:
maailmankuvan äänite (koko 80 MB, pituus 1,5h)
Maisema- ja arkkitehtuurifiilistelykuvia Ebosista:
https://fi.pinterest.com/purplieh/ebos/
(Maailmankuva ei välttämättä edusta kirjoittajan näkemyksiä, vaan on luotu tarinallisia tarkoituksia varten.
Taikuuden vuoksi pelimaailmassa kaikki ei toimi tosimaailman fysiikan mukaan. Maailmankuvallisiin päätöksiin on
vaikuttanut se, että tosimaailman realiteetit rajoittavat sitä mikä on larpissa mahdollista.)
Avaruuskulkijoiden synty
Ihmiskunta on ollut olemassa yli miljardi vuotta, ja ihmiskunnan historiassa on valtavasti erilaisia vaiheita, joista monet ovat painuneet
historian hämäriin. Kukaan ei tiedä, mistä ihmiset ovat alunperin peräisin, mutta nykytiedon valossa he ovat universumin ensimmäinen korkean
älykkyyden laji. Vaikka sittemmin on löytynyt muitakin olentoja, ei mikään niistä ole ihmisen älykkyyden tasoa, ainakaan sillä tavalla kuin
ihmiset älykkyyttä mittaavat. Nykyään on ihmisten lisäksi useita muitakin korkean älykkyyden lajeja, mutta ne ovat kaikki saaneet alkunsa
ihmisistä ja eriytyneet omiksi lajeikseen. Juuri tällainen laji avaruuskulkijat ovat, mutta he ovat vielä nuori kansa verrattuna ihmisiin.
Noin 500 000 vuotta sitten eräällä ihmisten asuinalueella esiintyi viikon ajan voimakas taikuuden anomalia, joka ilmeisesti sai alkunsa
jonkun mustan aukon hetkellisestä poikkeuksellisesta maagisesta säteilystä. Kaikissa lapsissa, jotka saivat alueella alkunsa tuon viikon
aikana, esiintyi erikoisia samantyyppisiä mutaatioita. Ensimmäiset näistä lapsista menehtyivät syntyessään happimyrkytykseen, mutta
loppujen kohdalla osattiin jo toimia oikein ja vastasyntyneet siirrettiin välittömästi hapettomaan typpikammioon. Kun tämä
parikymmenhenkinen joukko lapsia oli kasvanut aikuisiksi, he päättivät jättää ihmiskunnan ja lähtivät yhdessä vaeltamaan avaruuteen.
Ihmisten puolesta he olisivat saaneet jäädä ihmisten yhteiskuntaan, mutta nämä nuoret aikuiset itse eivät jaksaneet elää paikassa,
jossa piti jatkuvasti suojautua hapelta. Media kutsui heitä aluksi “mustan aukon lapsiksi” ja myöhemmin “avaruuskulkijoiksi”,
ja viimeisin jäikin käyttöön uuden lajin nimeksi.
Aluksi avaruuskulkijat tarvitsivat avaruudessa apuvälineitä, mutta kehittyivät melko nopeasti sekä evoluution, avaruuden säteilyn
että tietoisen geenimanipulaation kautta kestämään ulkoavaruuden oloja ilman apuvälineitä. Vuosituhansien saatossa he lisääntyivät
toistensa kanssa ja levittäytyivät laajalle avaruuteen. Suurimman osan olemassaolostaan avaruuskulkijat ovat olleet nomadeja, jotka
ovat koko elämänsä vaeltaneet avaruudessa.
20 000 vuotta sitten sukupuolettomat avaruuskulkijasisarukset Odis ja Mara löysivät pienen kiviplaneetan, jolla ei ollut lainkaan happea.
Planeetalla oli kuitenkin hyvin miellyttävät olosuhteet ja siellä kasvoi ennennäkemättömiä kasveja, jotka eivät yhteyttäneet. Odis ja Mara
antoivat planeetalle nimeksi Ebos.
Odis ja Mara perustivat Ebosiin ensimmäisen ja vielä tänäkin päivänä ainoan avaruuskulkijoiden yhteiskunnan. Avaruuskulkijat olivat
kuitenkin tottuneet erilaisiin käytäntöihin: osa oli kulkenut kookkaamissa ryhmissä tai yhteisöissä ja toiset taas olivat yksinkulkijoita
tai tottuneet pieneen ryhmään. Huomioidakseen kummankin puolen tarpeet Odis ja Mara perustivat kaksi aluetta: kylän nimeltä Valana
ja laajemman maaseutualueen nimeltä Sepona. Mara otti johdettavakseen Valanan ja Odis Seponan. Seuraavan 10 000 vuoden aikana
avaruuskulkijat lakkasivat kulkemasta, kun pikkuhiljaa kaikki avaruudessa kulkeneet asettuivat planeetalle.
Ominaisuudet
Avaruuskulkijat ovat samanlaisia kuin ihmiset tunteiltaan, ajattelultaan, ulkonäöltään, fyysisiltä voimiltaan ja liikkeiltään.
Heillä on kuitenkin useampi merkittävä fysiologinen ero ihmisiin nähden. Avaruuskulkijat ovat maagisia olentoja, joilla kaikilla
on taikavoimia. Magia on avaruuskulkijoille elinehto, ja he kuolevat nopeasti alueille, joissa ei ole magiaa.
Hengittäminen ja kaasut
Vapaa happi on myrkyllistä avaruuskulkijoille. Yksittäinen atomi tai molekyyli ei vielä aiheuta mitään, mutta sellainen pitoisuus mitä
ihmiset tarvitsevat hengittääkseen tappaa avaruuskulkijan muutamissa minuuteissa. Jos happi on sitoutunut muihin aineisiin, esim. vesi
ja hiilidioksidi, niin nämä eivät ole avaruuskulkijoille myrkyllisiä niin kauan kuin happi pysyy sitoutuneena. Typpi ja monet muut
rauhalliset kaasut puolestaan eivät vaikuta avaruuskulkijoihin mitenkään. Jotkut erityisen reaktiiviset kaasut tai maagisista paloista
syntyvä savu sen sijaan voivat olla vaarallisia. (Kaasuihin voi suhtautua suunnilleen samalla tavalla kuin tosielämässä, paksu palosavu
vaarallista, Ebosin ilmakehä taas oikein ok)
Avaruuskulkijoilla on keuhkot, ja he hengittävät refleksinomaisesti. Hengittämällä avaruuskulkijat vetävät keuhkoihinsa ympäröivää
magiaa, joka pitää heidän kehonsa toiminnassa. Hengityksen katkaisu on siis hengenvaarallista ja tappaa nopeasti. Jos keuhkoihin menee
kiinteää tai nestemäistä ainetta, se voi tappaa, sillä magiavirran kulku häiriintyy. Lisäksi hengityksen avulla pelaa hajuaisti
(eli ympäröivien hiukkasten havainnointi) ja puheen tuottaminen. (Toisin sanoen hengittämiseen voi suhtautua kuten tosielämässä,
avaruuskulkijat voivat hengästyä, hukkua tai tukehtua yms.)
Ääni
Universumissa on kahdenlaisia ääniä: 1. äänityyppi kulkee molekyylien värähtelyn avulla (= ääni tosielämässä). 2. äänityyppi kulkee
magian värähtelyn avulla. Avaruuskulkijat kuulevat kumpiakin äänityyppejä, mutta osaavat puhua vain jälkimmäisellä tavalla. Epämaagiset
olennot eivät yleensä kuule 2. tyypin ääniä. Koska avaruus on täynnä magiaa, voivat avaruuskulkijat täten ongelmitta puhua ulkoavaruuden
tyhjiössä. Maagisille olennoille avaruus ei ole hiljainen, sillä magian jatkuva liikehdintä aiheuttaa ääniä, ja avaruus on täynnä hiljaista
huminaa, laulua, ujellusta, rätinää jne.
Syntymä ja elinikä
Yli puolessa avaruuskulkijoiden hedelmöityksissä syntyy tavallinen ihminen. Suurin osa näistä alkioista kuolee hapenpuutteeseen ennen
kuin raskaus on ehtinyt alkaakaan, mutta joidenkin äitien taikuus pitää lapsen elossa syntymään asti. Tällaista ihmissikiötä on vaikea erottaa
avaruuskulkijasikiöstä, joten yleensä vasta syntymisen hetkellä selviää, onko vauva ihminen vai avaruuskulkija. Ihmisvauva siirretään
välittömästi happikammioon. Ihmisvauvat eivät voi elää Ebosilla, joten heidät lähetetään jo vauvoina ihmisten luo Yhdistyneisiin Avaruusasemiin,
joiden kanssa avaruuskulkijoilla on sopimus lasten adoptoinnista. Monelle vanhemmalle tämä on surun paikka, joskin he myös tietävät lapsen elävän
luultavasti hyvän elämän YAA:lla. Lastensaanti on tästä syystä monille avaruuskulkijoille vaikeaa ja vaatii yleensä lukuisia yrityksiä,
mikä osaltaan selittää avaruuskulkijoiden pienen määrän, hitaan väestönkasvun ja keinohedelmöityksen suuren suosion. Raskaus kestää ja toimii
samalla tavalla kuin ihmisillä.
Avaruuskulkijoiden elinajanodote on 150 vuotta, siinä missä ihmisten vastaava on noin 1000 vuotta. Tämä johtuu pääasiassa kahdesta asiasta:
avaruuskulkijoiden solujen jakautuminen ja DNA rapistuu nopeammin kuin ihmisillä ja kulkijoiden lääketiede ei ole vielä yhtä kehittynyttä kuin
ihmisten. Monia ihmisten lääketieteen hoitoja ei pysty soveltamaan avaruuskulkijoihin. Hedelmällinen ikä on sekä synnyttäjillä että siittäjillä
noin 14-100 vuotiaana. Monien mielestä paras lastentekoikä on 40-50 -vuotiaana.
Kuolema ja musta aukko
Avaruuskulkija voi kuolla haavoittumiseen tai sairauksiin kuten ihmisetkin. Kun avaruuskulkija kuolee, tästä ei jää ruumista, vaan ruumiin
materiaalit ikään kuin lyyhistyvät ja muodostavat minikokoisen mustan aukon (muutama sentti läpimitaltaan).
Avaruuskulkijoiden kehon taikuudella on merkittävä rooli tämän
mustan aukon syntymisessä. Kuolemasta jäävä musta aukko alkaa pikkuhiljaa imeä itseensä kaikkea ympäröivää materiaa ja kasvaa sen mukana.
Ensimmäisenä aukko vetää yleensä kuolleen päällä olleet vaatteet tai muut tavarat, ellei niitä viedä kauas pian. Mitä pidempään kuolemasta
on kulunut, sitä vaikeampi aukko on neutraloida, mutta parin päivän odottelusta ei yleensä ole haittaa. Kuolemasta jääviä mustia aukkoja
pystyy liikuttelemaan taikuuden avulla, mutta helppoa se ei ole. Usein ne liikkuvat myös itsestään. Aukot voivat myös yhdistyä jos päätyvät
liian lähelle toisiaan, jolloin neutralointi vaikeutuu merkittävästi.
Kuolleen tunteet jäävät elämään mustan aukon magiaan, ja aukko neutraloidaan rauhoittamalla sen magia. Magialle pitää viestittää, että
kaikki on hyvin ja magia voi olla rauhassa eikä ole syytä olla levoton, surullinen tai vihainen. Rauhallisesti poisnukkuneesta jäänyt aukko on
helppo rauhoittaa, mutta väkivaltaisesti tai muuten ongelmallisesti kuolleesta jäänyt aukko paljon vaikeampi. Kun aukko on rauhoitettu, se säteilee
energiansa parissa tunnissa pois ja lakkaa olemasta olemassa. Mitään materiaa ei jää, eikä tämä säteily ole avaruuskulkijoille vaarallista. Aukko
rauhoitetaan puhumalla sille ääneen ja kanavoimalla siihen taikuuden välityksellä omia tunteitaan.
Avaruuskulkijoilla on yleensä kahdet hautajaiset: ensimmäiset ovat välittömästi kuoleman jälkeen, jolloin yleensä läheiset - tai jos nämä eivät
nopeasti saatavilla tai eivät osaa/kykene niin muut lähettyvillä olevat henkilöt - rauhoittavat mustan aukon magian ja se katoaa. Toiset hautajaiset
ovat muistotilaisuus kuolleen kunniaksi, johon kutsutaan menehtyneen lähipiiriä, ystäviä ja tuttavia. (Helppouden vuoksi näitä kumpaakin voi kutsua
hautajaisiksi vaikka mitään ei haudatakaan.)
Ravinto
Samaan tapaan kuin ihmiset, myös avaruuskulkijat tarvitsevat monenlaisia ravintoaineita kiinteässä ja/tai nestemäisessä muodossa. Yleensä
avaruuskulkijat syövät monta kertaa päivässä, mutta voivat tarvittaessa selvitä ravinnotta muutaman viikon ilman suurempia ongelmia. Ebosin
kasveissa on mainio ravintoainekoostumus, ja niistä valmistetaan monenlaisia ruokia. Lisäksi ruokaa tehdään synteettisesti suoraan eri aineista
ja näiden yhdisteistä. Tietoisten olentojen syöminen on useimmista ällöttävä ajatus. Jotkut kokkaavat harrastuksena, mutta useimmat syövät
robottien valmistamaa ruokaa, jossa tarjonta monipuolista, aina huippugourmeesta bulkkisafkaan. Jotkut ruuat ovat avaruuskulkijan suunnittelemia,
toiset tekoälyn. Kun avaruuskulkijat vielä vaelsivat avaruudessa, oli monilla ravintoainepuutoksia sillä oikeiden raaka-aineiden löytäminen avaruudesta
oli haasteellista.
Avaruudessa selviytyminen
Avaruuskulkijat voivat elää ilman suojavarusteita avaruudessa. He kestävät kylmyyttä (-270 C ulkoavaruudessa), joskin Ebosilla ovat tottuneet
lämpöön joten kylmällä säällä voi olla kylmä olo, vaikkei kylmyys mitään vahinkoa teekään. Lämpöä avaruuskulkijat kestävät hieman paremmin kuin
ihmiset. Avaruuskulkijat kestävät kaikki avaruuden säteilyt. Olematon tai pieni paine ei ole ongelma, ja korkeaa painetta ja painovoimaa kestävät
hieman paremmin kuin ihmiset.
Avaruuskulkijoilla on luontainen maaginen kyky, joka toimii ilman loitsukiveä: kyvyn avulla he voivat laskeutua hallitusti planeetalle ja
poistua sieltä. Kykyyn viitataan usein sanoin "painovoimaa vastustava magia." Kyvyn käyttö vaatii tietoista suurta ponnistelua sekä
harjoittelua. Heikko tai sairas avaruuskulkija ei kykene siihen, lisäksi
voimalla on rajat: jättiläisplaneetalta poistuminen on jo aika kova haaste, ja isomman mustan aukon piiristä poistuminen mahdotonta. Kyky ei
mahdollista lentämistä painovoiman alueella, sillä sen vaatima voimanponnistus on sen verran suuri ettei sitä voi ylläpitää pitkäaikaisesti.
Monet nykyajan avaruuskulkijat eivät ole vaivautuneet taitoa opettelemaan muuten kuin sen verran että pystyvät loikkaamaan rakennuksen katolle
tms. (Päätä itse onko hahmosi harjoitellut, jos profiilissa ei mainita).
Avaruudessa liikutaan mm. magian ja kitkanpuutteen avulla, ja avaruuskulkijat pystyvät teleporttaamaan loitsukiven avulla jopa yhden valovuoden
eli 9,5 biljoonaa kilometriä. Pitkän matkan teleporttaus on kuitenkin niin iso voimanponnistus, että sen jälkeen pitää levähtää muutama päivä.
(Vertailun vuoksi: meidän aurinkokunnasta kestäisi avaruuskulkijalla matkata pari viikkoa lähimpään planeettakuntaan Alpha Centauriin, joka on
4,35 valovuoden päässä). Ebosilla teleporttaaminen ei ole mahdollista planeetan luontaisen taikuuden vuoksi. Galaksien välillä matkaamiseen
tarvitsee käytännössä aina aluksen, joilla pystyy teleporttaamaan (“hyperajo”) paljon pidempiä matkoja kuin ilman alusta.
Ebosin maantiede
Kuva:
liuzishan on Freepik
Ebos on pieni kiviplaneetta, pinta-alaltaan n. 150 000 000 km2. Sen kaasukehä ei sisällä lainkaan happea vaan on 90% typpeä
ja pieni määrä muita kaasuja. Ebos kiertää tähteä jota avaruuskulkijat kutsuvat Tähtimöksi, ja välimatka on juuri sopiva
miellyttävälle elämälle. Ebosilla on yksi kuu, ja planeettakunnassa ei ole muita planeettoja. Ebosin taikuus on hyvin voimakas,
mikä aiheuttaa välillä erikoisia ilmiöitä ja poikkeuksellista aineiden käyttäytymistä.
Metainfo:
- Ebos on samankokoinen kuin Mars, ja planeetan koko pinta-ala yhtä paljon kuin maapallon maapinta-ala (eli mantereet yhteenlaskettuna).
- Ilmakehä samanlainen kuin maapallolla, mutta hapen tilalla typpi.
- Helppouden vuoksi kaikki fysiikan ja sään ilmiöt toimivat samalla tavalla kuin maapallolla. Esim. ilmanvastus, painovoima, sade, tuuli jne.
- Nuotiot ja kynttilät onnistuu ja tulipaloja syttyy välillä vahingossa, mutta kaikki palot ovat maagisia, sillä normaalia palamista ei
hapenpuutteen vuoksi ole.
Ebosilla on paljon veden muodostamia järviä ja jokia, mutta ei merta. Planeetalla on monipuolinen kasvien, hyönteisten ja vesiolentojen
muodostama luonto. Kasvit eivät tuota happea ja maaeläimiä Ebosilla ei ole. (Ebosin eliöstö ja kasvisto voi näyttää ihan miltä vaan,
eli jos tekee proppeja tms niin halutessa saa käyttää mielikuvitusta mutta voi myös pysyä tosimaailmasta tutussa luonnossa.) Planeetalla
on vuodenajat, mutta päiväntasaajalla ei koskaan sada lunta, ja navoilla ei ole jäätiköitä mutta ikirouta on. (Lämpötilaerot pienemmät
kuin maapallolla)
Valanan alueella on väkirikkaita kaupunkeja ja maaseutua, jossa on viljelyksiä, kaivoksia ja teollisuuslaitoksia. Valanassa on myös
paljon tyhjiä loppuun kaluttuja kaivoksia ja laajoja loppuun kulutettuja tai saastuneita autiomaita, joilla ei kasva enää mikään. Puhdasta
villiä luontoa on vain harvassa siellä täällä, ja monet järvistäkin ovat huonossa kunnossa. Seponassa taas on kourallinen isompia kaupunkeja
ja isoja maaseutualueita pienine kylineen. Kaivostoiminnasta suuri osa tapahtuu maan alla siten, että pinnalla oleva luonto ei häiriinny.
Seponassa on hyvin laajoja erämaa-alueita ja paljon villiä luontoa, kuten metsää, vuoria, tundraa ja luontaisia aavikoita.
Aikakäsitys
Helppouden vuoksi aika toimii Ebosilla täsmälleen samalla tavalla kuin maapallolla, ja käytetään samoja aikamääreitä,
esim. nimityksiä viikonpäiville ja vuodenajoille yms. Myös koulujen lukukaudet, työviikot jne toimivat samalla tavalla kuin Suomessa.
Avaruuskulkijat aloittivat oman ajanlaskun saavuttuaan Ebosille. Nyt on vuosi 20 050, mutta arkipuheessa se lyhenee aina “vuosi
viiskyt” tai kirjoituksessa “50” tai “-50”.
Valana ja Sepona
Yhteiskunnan alku
Odis ja Mara perustivat avaruuskulkijoiden yhteiskunnan Ebosille 20 000 vuotta sitten. Aluksi asiat olivat tasapainossa. Seuralliset valanat
kehittivät kyläänsä ja panostivat yhteisöllisyyteen sekä toisistaan huolehtimiseen. Omaa rauhaa ja tilaa kaipaavat avaruuskulkijat taas
levittäytyivät joko yksin tai pienissä ryhmissä Seponan alueelle tekemään omia projektejaan. Kukin sai asua siellä mikä sopi itselle
parhaiten. Odisin ja Maran menehtymisen jälkeen perustettiin demokraattisesti valittu edustajisto, johon kuului yhtä monta valanaa ja
seponaa (50 ja 50). Edustajisto hallitsi planeettaa.
Ydinjuuristo rakentaminen
Avaruuskulkijoiden väkiluku kasvoi, sillä lisääntymiskumppanin löytäminen oli Ebosilla yksinkertaisempaa kuin avaruudessa.
Rakentamisbuumi ja pitkälle automatisoitu yhteiskunta vaati paljon sähköenergiaa, taikaenergiaa ja materiaaleja. Energian keruuseen
oli olemassa paljon ratkaisuja, mutta niissä kaikissa oli ongelmansa: vetyenergiassa vapautui happea, ydinenergia ja planeetan vahva
magia olivat räjähdysherkkä yhdistelmä ja valon tai tuulen käyttäminen ei ollut kovin tehokasta eikä tuottanut taikaenergiaa ja niin
edelleen.
Seponat keksivät kuitenkin tehokkaan ratkaisun sekä materiaali- että energiahaasteisiin. Seponan puolella, Seponan ja Valanan rajalla,
sijaitsi syvä ja pitkä maankuoren repeämä, “Surunkuilu”. Seponat rakensivat sinne ison laitoksen: laitos tuotti sekä sähkö- että taikaenergiaa
valtavia määriä maankuoren alaisten olosuhteiden ja siellä tapahtuvien prosessien avulla. Samalla laitos myös louhi arvokkaita aineita
avaruuskulkijoiden käyttöön. Tuhansien vuosien kuluessa systeemi levittäytyi koko planeetalle: putket ja johdot kuljettivat energiaa ja
aineita maan alla kaikkialle, ja laitos ulottui yhä lähemmäs planeetan ydintä. Loppuviimein laitos alkoi olla todella massiivinen satojen
tuhansien neliökilometrien kokoinen ja sokkeloinen rakennelma, jota kutsuttiin nimellä Ydinjuuristo.
Lakien muutos
Yhteiskunnan lait muuttuivat ajan saatossa, ja Valanan ja Seponan lait alkoivat eriytyä toisistaan. Sisällissotaan asti kaikkia koskettavista
asioista kuitenkin päätettiin yhteisesti koko Ebosin edustajiston kesken. Päätöksenteko oli kankeaa, sillä lähes kaikissa äänestyksissä
tuli 50/50 tulos ja sitten piti vääntää kompromisseista. Seponan yhteiskunnassa korostui “jokainen saa pärjätä omillaan” -mentaliteetti,
ja yksilöiden saavutuksia ihailtiin, mutta yhteiskuntarauhan vuoksi myös yhteisistä asioista huolehdittiin jossain määrin. Valanassa taas
korostettiin enemmän yhteisöllisyyttä, mutta myös yksilöiden ominaisuuksia arvostettiin. Kummastakin kansasta toki löytyi kaikenlaista
porukkaa eivätkä nämä kansojen erot olleet kovin isoja, mutta kuitenkin huomattavissa yhteiskunnassa.
Luonnonresurssien jakautuminen
3/4 Ebosin maasta ja resursseista päätyi alkuaikoina seponojen käsiin, ja Valanalle jäi 1/4. Tämä oli luontainen jako, sillä valanat
olivat kerääntyneet asumaan tiiviimmin kaupunkeihin ja seponat taas levittäytyneet laajemmalle ja huolehtivat mm. ruuan, materiaalien ja
energiantuotannosta (Ydinjuuristo). Aluksi seponat jakoivat auliisti resursseja Valanalle, mutta huolehtivat samalla alueensa ympäristöstä
hyvin ja kiinnittivät erityistä huomiota luonnon monimuotoisuuteen ja kestävään luonnonvarojen käyttöön. Valanat taas kuluttivat oman
alueensa luonnonresursseja huolettomasti ja tarjosivat niillä hyvää elämää kansalaisilleen. Heille olisi myös ollut haastavampi käyttää
niitä kestävästi suuremman väkimäärän ja pienemmän maa-alan vuoksi. Pitkän aikaa kaikki sujui jouhevasti.
Pikkuhiljaa Valanan luonnonvarat alkoivat kuitenkin ehtyä, ja seponat hilasivat resurssiensa hintoja ylöspäin. Seponat alkoivat olla
selvästi vauraampia kuin valanat, ja heillä oli hallussaan suurin osa planeetan resursseista. Valanan tilanteen huonontuessa välit alkoivat
kiristyä. Jo satoja vuosia sitten alettiin merkitä väestötietojärjestelmään, kuka oli syntyjään valana ja kuka sepona, ja tämä vaikutti
siihen millaisia etuja tai oikeuksia sai. Siinä missä planeetalla oli aiemmin voinut matkata vapaasti, alettiin kansojen välisiä rajoja
valvoa sata vuotta sitten ja rajan ylittämiseen tarvitsi asianmukaiset luvat. Kummassakin yhteiskunnassa alkoi porukkaa pudota yhteiskunnan
ulkopuolelle: Valanalla ei ollut enää varaa elättää kaikkia kansalaisiaan ja Seponassa taas ei oltu tarpeeksi kiinnostuneita niiden
hyvinvoinnista, jotka eivät pärjänneet elämässä.
Suurimmaksi riidanaiheeksi muodostui Ydinjuuristo. Valanassa oli jo pitkään ollut epäilyksiä siitä, että Ydinjuuristo saattaisi olla
vahingollinen planeetalle. Todisteita tästä ei ollut, joten seponat kutsuivat valanoita vainoharhaisiksi ja jatkoivat rahan tahkoamista
laitoksella. Taloudellisen eriarvoistumisen mukana myös skismat Ydinjuuristoon liittyen kasvoivat, sillä valanojen mielestä ilman Ydinjuuriston
tuomaa voittoa taloudelliset erot eivät olisi koskaan kasvaneet niin isoiksi. Yhä suurempi osa valanoista alkoi nähdä Ydinjuuriston kaiken
pahan alkuna ja juurena: se oli aiheuttanut eriarvoistumisen, muuttanut seponat ahneiksi ja lyhytnäköisiksi tyypeiksi, jotka tavoittelivat
vain omaa etua eivätkä halunneet auttaa muita sekä luikerrellut planeetan ytimeen ja olisi vain ajan kysymys kun planeetta alkaisi ilmoitella
siitä että seponat olivat tehneet virheen rakentaessaan niin laajalle ja syvälle.
Seponat taas huomauttivat, että valanat eivät olisi ikinät saaneet rakennettua niin hienoja kaupunkeja ilman Ydinjuuristoa ja oli turha
syytellä heitä planeetan vaarantamisesta: Seponat olivat tehneet tarkkaa tieteellistä tutkimusta, eikä vaarantumisesta ollut todisteita.
Valanat olivat itse tuhonneet omat luonnonresurssinsa kun taas Seponat olivat huolehtineet omistaan hyvin, eikä Sepona aikonut antaa
valanojen tehdä samaa Seponan resursseille. Seponojen mielestä oli tekopyhää, että valanat syyttivät heitä ympäristön vaarantamisesta.
Lisäksi seponat olivat keksineet ja rakentaneet Ydinjuuriston, joten valanoilla ei ollut mitään perustavanlaatuista oikeutta sen energiaan:
jos seponat halusivat tai heidän oli tarvetta myydä energiaa kalliilla, niin näin he tekisivät. Valana saisi itse ratkaista omat
energiaongelmansa. Seponojen mielestä valanat olivat vastuuttomia lyhytnäköisiä hulttioita.
Valana oli kuitenkin riippuvainen Ydinjuuristosta, eikä sillä ollut resursseja rakentaa niin isoa energiantuotantosysteemiä, mitä sen
kaupungit ja toiminnot tarvitsivat. Lisäksi Valanan tilanne muutenkin huononi: ruoka oli yhä kalliimpaa ja vaikeampaa saada, jotkut
näkivät jopa nälkää, ja työtilannekin huononi ja monille ei töitä riittänyt. Kadulla elämisestä tuli yhä yleisempää. Niinpä tilanne
alkoi todenteolla kärjistyä.
Sisällissodan alku
Seponat ja valanat alkoivat kokea yhä enemmän vihaa, katkeruutta ja pelkoa toisiaan kohtaan, ja syrjimisen ja kaltoinkohtelun määrä
toista kansaa kohtaan lisääntyi. Vastapuolta alettiin demonisoida mediassa ja oppikirjoissa. Valanassa käyvä sepona saatettiin hakata,
ja toisin päin. Lopulta vuosikymmeniä jatkunut kylmä sota kärjistyi kiehumispisteeseen, kun valanojen ääriryhmä (=terroristijärjestö)
hyökkäsi Ydinjuuristoon tappaen useita sen työntekijöitä. Siitä syttyi väkivaltainen ja kaoottinen sisällissota, joka on nyt kestänyt
10 vuotta. (Valanoilla ja seponoilla on siis ollut tulehtuneet välit koko pelaajahahmojen eliniän ajan.)
Ennen sisällissotaa avaruuskulkijoiden väkimäärä oli yhteensä noin 600 miljoona henkeä (vrt. Eurooppa), joista käytännössä kaikki asuivat
Ebosilla. Näistä valanoja oli noin 400 miljoonaa ja seponoja noin 200 miljoonaa. Nyt väkimäärä on tuntematon, mutta lähes kaikki ovat menehtyneet.
Sisällissota
Kuva:
liuzishan on Freepik
Sodankäynnin tietotaito
Ennen sotaa Valanassa tai Seponassa ei ole kummassakaan koskaan ollut minkäänlaisia armeijoita, mutta poliisivoimat on toki ollut.
Kaikille on kyllä opetettu taikataistelutaitoja koulussa. Sodan alettua kummatkin hätäisesti perustivat armeijat, alkoivat kehittää aseita,
ja kouluttivat sotatehtäviin henkilöstöä. Sodankäynti on kuitenkin ollut varsin kaaosmaista, sillä mitään aiempaa tietotaitoa ei kellään
asiasta ole ollut. Sotatoimintaa on johdettu vähän kuin yritystä, ja minkäänlainen armeijakuri on ollut aika vähäistä.
Avaruuskulkijat tietävät muinaishistorian ihmisten sotineen, mutta ne sodat oli käyty ennen kuin avaruuskulkijoita oli edes olemassa,
eikä näistä sodista ole avaruuskulkijoilla mitään yksityiskohtaista tietoa. Koko avaruuskulkijoiden lajin olemassaolon aikana ihmiskunta
tai avaruuskulkijat eivät ole sotineet. Kyllähän jotain pienempiä kärhämiä on aina ollut, mutta ei mitään mitä voisi kutsua sodaksi.
Muiden lajien sodat taas ovat tapahtuneet kaukana, eikä niistä ole avaruuskulkijoilla juurikaan lyhyttä mainintaa enempää tietoa. Ehkä
siksi kumpikin osapuoli oli ajatellut, että mitään suuremman skaalan taistelua ei koskaan syntyisi, ja sota ja varsinkin sen ajautuminen
täystuhoon tuli siksi yllätyksenä ja järkytyksenä monille.
Sodan ensimmäiset 8 vuotta
Ensimmäisinä vuosina sodankäynti oli melko hidasta, ja monet jatkoivat kohtuullisen normaalia elämää. Kumpikin osapuoli valmistautui
kiireellä puolustamaan itseään, eivätkä suuret hyökkäykset olleet edes mahdollisia osaamattomuuden ja aseiden puutteen takia. Asekehityksen,
sotilaiden koulutuksen ja toimivan armeijan kokoamisen lisäksi kumpikin osapuoli teki pieniä täsmäiskuja tärkeisiin henkilöihin tai kohteisiin.
Näillä iskuilla oli erilaisia tarkoituksia: a) vastapuolen pelottelu ja yritykset saada nämä suostumaan vaatimuksiin, perääntymään tai myöntämään
häviönsä b) vastapuolen heikentäminen tärkeisiin kohteisiin iskemällä c) kostoisku. Iskut ja taistelut alkoivat pikkuhiljaa eskaloitua, kun
osapuolet yrittivät saada toisensa luovuttamaan tai antautumaan. Myös aseita alkoi valmistua, ja tämäkin eskaloi sotaa, kun silloin tällöin
alkoi tapahtua pommituksia ja ohjusiskuja.
Ennen sotaa Valanan ja Seponan välillä oli toimivat tietoliikenneyhteydet, eli esim. Internetissä pääsi lukemaan vastapuolen sivustoja ja
somea. Viimeisten vuosikymmenien aikana sensuuria on tosin alkanut tapahtua enevissä määrin osapuolten välillä. Sodan alettua
tietoliikenneyhteydet pistettiin poikki, jotta toinen puoli ei näe mitä oman puolen Internetissä on ja jotta oma puoli ei altistu toisen
puolen propagandalle. Ne jotka osasivat tai olivat töissä tiedustelussa toki pääsivät edelleen käsiksi myös vastapuolen Internettiin.
Muutenkin kaikki jotka ovat tarpeeksi halunneet, ovat aina löytäneet keinot saada yhteyttä vastapuoleen.
Käytetyt aseet
Seponalla on enemmän rahaa ja resursseja, joten heillä on ollut sodassa käytössä selvästi enemmän teknologiaa. Valanassa taas on kaksi
kertaa enemmän väkeä ja he ovat muutenkin olleet halukkaampia riskeeraamaan henkensä kuin monet seponat, joten valanoilla on ollut
selvästi enemmän sotilaita. Lopputuloksena on ollut hyvin tasaväkinen tilanne.
Sodan alkupuolella käytettiin enemmän taikuutta taisteluissa, mutta aseiden määrän lisääntyessä myös niiden käyttö selvästi lisääntyi,
ja monet valitsevat aseen mieluummin kuin loitsut. Tappaminen loitsuin on nimittäin kuluttavaa ja vaikeaa, siinä missä aseella tappaminen
on helppoa ja tehokasta. Ampuma-aseita on monenlaisia ja monen kokoisia: löytyy sekä ammuksin toimivia että energialla ladattavia laseraseita.
Robotit, jotka kykenevät vahingoittamaan avaruuskulkijoita ovat olleet aiemmin ankarasti kiellettyjä Ebosilla: esimerkiksi kaikki
valmistus- ja huoltorobotit on rakennettu hyvin turvallisiksi. Sodan lopulla kummatkin olivat kuitenkin saaneet taistelurobottien kuten
dronejen kehitys- ja valmistustöitä valmiiksi ja ottaneet niitä käyttöön. Kauan ne eivät kuitenkaan ehtineet käytössä olla. Biologisia
aseita ei ole sodassa ainakaan tähän mennessä käytetty. Ydinaseita kumpikaan osapuoli ei ole ottanut käyttöön, sillä ydinvoiman
tapaan ne olisivat reagoineet hyvin aggressiivisesti planeetan magian kanssa ja siten tuhonneet myös omaa puolta eikä vain vastapuolta.
Sen sijaan muunlaisia aseita kuten ohjuksia ja pommeja on valmistettu. Mikään näistä ei ole kuitenkaan ollut supertehokas, vaan
kummatkin ovat valinneet mennä määrällä laadun yli, kun ei ole ollut aikaa jäädä vuosiksi hiomaan superaseita. Kummatkin ovat tehneet
myös vasta-aseita, joilla on voitu ehkäistä toisten ohjuksia ja pommeja. Isoja ohjuksia ja niiden torjuntaa onkin kehitetty kilpaa.
Sodan viimeisimmät 2 vuotta
Kaksi vuotta sitten sota alkoi vakavasti ja nopeasti eskaloitua, kun tuhovoimaisempia aseita oli valmistunut ja osapuolet alkoivat
enenevissä määrin pommittaa toisiaan ja hyökätä isommilla joukoilla. Viimeiset pari vuotta sota onkin ollut väkivaltaista selviytymistaistelua,
jossa osapuolet eivät ole nähneet enää muuta mahdollisuutta henkensä pitämiseen kuin toisen puolen tuhoamisen niin totaalisesti, että nämä
eivät voisi enää taistella.
Tapahtumia viimeisen 2 vuoden aikana:
- Jatkuvat pommitukset ja ohjusiskut.
- Valanat vallanneet vuosien kuluessa alueita Seponasta, esim. paloja Ydinjuuristosta ja yhden
vesivoimalan (vallattiin jo 4 vuotta sitten), ruuantuotantolaitoksia → näillä on saatu Valanaan energiaa ja ruokaa.
- Valanat ryöstäneet suoraan myös ruokaa Seponasta.
- Valanat ovat tehneet hyökkäyksiä myös mm. Astarten konsertteihin ja vankilaan.
Sodan tilanne 3 päivää sitten ennen ydinräjähdystä:
- Arviolta kolmasosa avaruuskulkijoista oli jo kuollut.
- Kuolleista syntyneiden mustien aukkojen määrä oli jatkuvassa kasvussa, ja ne olivat jo alkaneet aiheuttaa paljon vaaraa
ja ongelmatilanteita. Aukkoja oli enemmän sammutettavaksi kuin oli sammuttajia. Niiden sammuttaminen oli myös vaikeaa, sillä
kuolemien syyt olivat väkivaltaiset ja aukot täynnä vihaa ja katkeruutta.
- Kadonneita oli useita - monet näistä olivat luultavasti menehtyneet sotatoimiin, mutta on myös mahdollista, että jotkut ovat
paenneet avaruuteen. Pieni määrä avaruuskulkijoita saattaa siis vielä olla tuolla jossain, kenties hyvinkin kaukana. Useimmat eivät
nähneet avaruuteen pakenemista vaihtoehtona, sillä eivät joko omanneet tarpeeksi taitoja pitkäaikaiseen avaruudessa oleiluun tai
ajatus kotiplaneetan tai modernin elämän jättämisestä oli liian vaikea.
- Merkittävä osa rakennuksista ja infrasta tuhottu, esimerkiksi Valanan pääkaupungista ei ollut jäljellä paljon mitään. Sekä Valanassa että Seponassa
useimmat olivat jo menettäneet kotinsa ja nukkuivat raunioihin tai pelloille kyhätyissä leireissä, sotatukikohdissa tai kasarmeilla. Myös kasarmit
ja sotatukikohdat ovat tarpeen mukaan muuttaneet paikasta toiseen ja niitä on kyhätty saatavilla olevien tilojen mukaan.
- Valanoilla on ollut iso pula resursseista kuten ruuasta ja energiasta. Sodan loppupuolella monet alueet ja leirit joutuivat olemaan
ilman sähköä, mutta taikoa on voinut.
- Myös Seponassa on ollut ongelmia resurssien suhteen, sillä monet ruokaa, energiaa ja muita tarpeita tuottavat systeemit ja laitokset
eivät ole olleet enää toiminnassa niiden tuhouduttua pommituksissa ja työntekijöiden kuoltua. Uutta ei ole pystynyt rakentamaan samaan
tahtiin kun vanhaa on tuhoutunut.
Ydinräjähdys
Kuva:
liuzishan on Freepik
Hahmoilla lukee tarkemmin profiileissa, mitä he tietävät tuhosta. Tässä kuitenkin lyhyt metakuvaus tapahtumista, jotta
pelaajilla on oikea
käsitys tilanteesta ja osaavat improta sen mukaisesti. Kaikki hahmot eivät välttämättä tiedä vielä pelin alussa kaikkea mitä alla sanotaan.
Toissapäivän aamuna, eli aika tasan 2 vrk sitten, Surunkuiluun osui tuhovoimainen ohjus. Se reagoi aggressiivisesti maankuoren alaisen
magian ja Ydinjuuriston rakennelmien kanssa. Aiheutui massiivinen räjähdys, joka levisi ketjureaktiona Ydinjuuristoa pitkin kaikkialle mihin
juuristo ulottui - eli käytännössä koko Ebosille. Aiheutui valtavia maanjäristyksiä, maankuoren hajoamista, maansiirtymiä, magiapurkauksia
ja -räjähdyksiä, magiatulipaloja, laavasuihkuja. Reaktiossa syntyi myös paljon happea, joka levisi laajalle planeetalle ja aiheutti
massiivisia tulipaloja ja vetyräjähdyksiä. Happi on kuitenkin oletettavasti palanut pois. Seurauksena koko planeetan pinta on käytännössä
tuhoutunut ja lähes kaikki avaruuskulkijat kuolleet. Yksittäisiä asioita, alueita ja henkilöitä on selvinnyt tuurilla siellä täällä.
Oletettavasti koko Ydinjuuristo on tuhoutunut.
Räjähdys sai planeetan magian sen verran sekaisin, että loitsut eivät räjähdyspäivänä toimineet normaalisti ja painovoimaa vastustava
magia (eli avaruuskulkijoiden luontainen kyky) ei toiminut ollenkaan. Siinä missä loitsut ovat normalisoituneet ainakin suurimmaksi osaksi,
niin painovoimaa vastustava magia ei
toimi edelleenkään. Muutaman päivän päästä nykyhetkestä taikuus lienee kuitenkin rauhoittunut sen verran, että poistuminen planeetalta
onnistuu taas magian avulla. Vaikka räjähdyspäivänä ilmassa oli paljon savua, on siitä jo suuri osa vaikuttanut hälvenneen - kenties
planeetan magian vaikutuksesta.
Osa satelliiteista on säilynyt tuhosta ehjinä, ja nyt kun planeetan magia on hieman rauhoittunut 2 päivän takaiseen verrattuna, hahmojen
kännykät ovat alkaneet taas toimia osittain. Kaikilla alueilla ei ole kuuluvuutta, mutta rauhanneuvottelujen lokaatiossa on. Toki monet
nettisivut ja -palvelut ovat alhaalla palvelimien tuhouduttua, mutta jotkut yksittäiset sivut toimivat, mikä viittaa siihen että joitain
palvelimia on säästynyt.
Klikkaa kuvia nähdäksesi suurempana.
Tarkkailurobotit
Seponalla on ollut jo rauhan aikana tarkkailu- ja mittausrobottien verkosto. Ne ovat mm. vartioineet Valanan ja Seponan rajaa sekä
varoittaneet poikkeuksellisesta säästä kuten myrskyistä ja sen liikkeistä, magia-ilmiöistä, havaituista metsäpaloista tai mustista
aukoista jne. Koska Sepona ei kuitenkaan ollut mikään poliisivaltio vaan vapaa maa, niin robotit eivät tavallisia henkilöitä tai
näiden liikkeitä tarkkailleet. Sodan aikana tarkkailurobotteja rakennettiin reilusti lisää, jotta niitä olisi tarpeeksi mm. valanojen
iskujen ennakointiin, tuhoista tiedottamiseen, pelastustöihin ja mustien aukkojen liikkeiden havaitsemiseen.
Sotatiedustelulla on kännykkäsovellus, johon robotit lähettävät tietoja huomionarvoisista asioista tai varoituksia jos sovelluksen
käyttäjän koordinaatteja lähestyy jokin uhka. Sodan loppuvaiheilla robotit laitettiin myös tutkimaan tuhoalueita ja ilmoittamaan
jos sieltä löytyi mitään ehjää tai pelastettavaa. Osa roboteista tuhoutui ydinräjähdyksessä, mutta osa on selvästi säilynyt ehjinä,
sillä sovellukseen tulee edelleen tietoa. Siihen ei voi kuitenkaan enää luottaa, että kaikesta tulisi tietoa. Valanat ovat jo hyvän
aikaa yrittäneet päästä käsiksi sovelluksen dataan, ja neljä päivää sitten he hakkeroivat sovellukseen sisälle onnistuneesti ja
pääsevät nyt myös käsiksi sen dataan.
(Kaikilla pelin hahmoilla on pääsy sovellukseen eli mittausrobottien lähettämiin tiedotteisiin. Sovellusta propataan
IN-Feels peliohjesivulla, linkki sovellukseen infomailissa.)
Kaikkien tuntemia avaruuskulkijoita
Kaikki näistä liittyvät pelin juoniin.
Odis ja Mara (sukupuolettomat): sisarukset, jotka löysivät Ebosin 20k vuotta sitten, perustivat sinne avaruuskulkijoiden asutuksen
ja johtivat planeettaa kuolemaansa saakka. Odis johti Seponaa ja Mara Valanaa.
Helion (mies): Seponan voimakkain ja legendaarisin taikoja, joka eli n. 130-vuotiaaksi asti ja on nyt oletettavasti menehtynyt
ydinräjähdyksessä. Osallistui taisteluihin etulinjassa, ja monet pitivät tätä planeetan parhaana kaksintaistelijana. Tällä on lapsi Nyx.
Deimos (mies): Yksi Valanan edustajiston jäsenistä. Löytyi kuolleena asunnostaan puoli vuotta sitten, ja valanat epäilevät asian
olevan seponojen tekemä salamurha.
Jupiter (nainen): Perusti Valanassa hyväntekeväisyysjärjestön, joka huolehti sodan jaloissa kaikin mahdollisin tavoin tavallisten
valanojen tai huonompiosaisten hyvinvoinnista. Ahkera ja aikaansaava nainen oli laajalti ihailtu ja pidetty, ja nähtiin yhtenä
sodan suurimmista sankareista. Murhattiin vuosi sitten.
Taikuus
Taikuus on universumissa läsnä oleva muuttuva ja arvaamaton energianlähde. Taikuutta on lähes kaikkialla, mutta sen määrä vaihtelee:
monesti materia sisältää enemmän taikuutta (esim. planeetat) ja ulkoavaruudessa taikuutta on paikoin ohuemmin ja yksittäisillä alueilla
ei ollenkaan. Taikuudella ei ole tietoisuutta eikä se ole elävä, mutta elävät olennot ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivän
magian kanssa, mikä saattaa saada taikuuden välillä vaikuttamaan elävältä. Vain osa olennoista pystyy hyödyntämään taikuutta.
Taikuutta vältetään käyttämästä mihinkään, minkä täytyy kestää pitkään. Esimerkiksi loitsujen vaikutukset haihtuvat tai muuttuvat melko nopeasti.
Taikuudella toimivien asioiden loitsuja pitää uudistaa ja vahvistaa säännöllisesti. Yleensä taikuudella toteutetaan asioita, joiden tekeminen
on helpompaa tai halvempaa taikuudella kuin teknologialla.
Taikominen ilman apuvälineitä
Taikominen ilman apuvälineitä on haastavaa, vaarallista ja vaatii suurta keskittymistä. Tämän vuoksi suurin osa avaruuskulkijoista ei ole sitä
opetellut. Ajatukset tulee keskittää pelkästään loitsuun, mikä vaatii lähes aina sitä, että loitsija mantraa joko kuiskien tai ääneen sanoja,
jotka keskittävät hänen ajatuksensa loitsun muodostamiseen. Loitsu muodostetaan loitsijan oman kehon sisällä, ja tähän menee yleensä
vähintään pari minuuttia, sillä avaruuskulkijoiden kehon muu taikuus häiritsee loitsun muodostumista. Lopuksi loitsu lähetetään ulos
loitsijan kehosta esim. käsiliikkeiden avulla tekemään haluttu asia. Loitsusanat ja käsiliikkeet ovat kiinni ihan siitä, mikä toimii
kullekin parhaiten eli voivat olla erilaisia eri henkilöillä (voit keksiä nämä siis itse).
Loitsiminen on raskasta, kuluttaa voimat nopeasti ja saattaa liikaa tehtynä vahingoittaa kehoa eri tavoin. Jos keskittyminen herpaantuu
tai loitsija on taitamaton, loitsu saattaa purkautua hallitsemattomasti loitsijan kehon sisällä. (Jos jotain tällaista tapahtuu pelissä,
valitse itse oireet, esim. sisäelinvaurio, kipu, nenäverenvuoto, kova päänsärky jne)
Taikominen apuvälineiden kanssa
Lähes kaikki avaruuskulkijat käyttävät taikomiseen apuvälineitä. Apuvälineeksi soveltuu mikä vaan palanen sellaista materiaalia, joka sekä
johtaa hyvin taikuutta että pitää sitä hyvin sisällään, mutta joka ei itsessään ole taikavoimainen. Tällaisia ovat jotkin harvinaisemmat
mineraalit ja niiden yhdistelmät (kivet ja kristallit) ja niistä käytetään nimitystä “loitsukivi”. Monet elottomat materiaalit kuten
yleisimmät kivilajit johtavat taikuutta huonosti tai ei ollenkaan, kun taas useimmat metallit johtavat taikuutta hyvin mutta loitsujen
muodostaminen metallin sisällä ei ole mahdollista, taikuus ainoastaan suhahtaa muuttumattomana sen läpi. Elolliset materiaalit taas
vahingoittuvat herkästi tai kehittävät omia maagisia ominaisuuksia tai tietoisuuden, jotka tekevät kanavoinnista haastavaa tai mahdotonta.
Mitä isompi loitsukivi on, sitä enemmän sen läpi voi kanavoida magiaa, ja sitä voimakkaampia loitsuja sillä saa aikaan, toki loitsijan omien
voimien ja osaamisen rajoissa. Pikkukivellä saa yleensä aikaan vain pieniä yksinkertaisia loitsuja. Useimpaan tavalliseen taikuuteen riittää
kämmeneen mukavasti mahtuva kivi ja erityisen voimakkaisiin loitsuihin tarvitaan jo 10-15 cm mittainen kivi. Tätä isommat kivet ovat
superharvinaisia (tällaisia ei ole hahmoilla). Loitsukiviä pidetään arvossa ja ne ovat hintavia. Pienituloinen joutuu yleensä säästämään
pieneenkin kiveen useampia vuosia tai sellaisen voi saada vaikkapa perintönä.
Arkielämässä taskussa kannettava mukavan kokoinen kivi on yleensä helpoin ratkaisu. Kiven kaivaminen taskusta vie kuitenkin aikansa,
joten nopeaan reagointiin ja taisteluun valmistetaan sauvoja, jotka ovat yleensä sen mittaisia että ne toimivat myös kävelykepistä tai
lyömäaseena. Sauvan varsi valmistetaan taikuutta hyvin johtavasta metallista ja sen kärkeen asetetaan loitsukivi. Sauvat ovat yleensä
kalliimpia kuin pelkät kivet ja niiden käyttö myös vaatii harjoittelua, sillä taikuus pitää lähettää kiveen metallin kautta. Jotkut
tykkäävät käyttää sauvoja ihan muuten vaan tyylisyistä.
Taikoessaan loitsija lähettää fyysisen kosketuksen kautta loitsukiveen taikuuttaan ja muodostaa loitsun kiven sisällä, ja lähettää sen
sitten kivestä ulos kohteeseen. Loitsimisessa käytetään apuna sanoja sekä käsiliikkeitä, jokaisella on omanlaisensa. Niiden tarkoituksena
on auttaa loitsun aikaansaamisessa ja oikein kohdentamisessa - loitsusanat ja käsiliikkeet kuvaavat sitä mitä loitsun on tarkoitus tehdä.
Pienen loitsun tekee loitsukiven avulla yleensä joissain sekunneissa, isoon loitsuun voi mennä pidempään. Yleensä käsiliikkeet
ja sanat tehdään samanaikaisesti, ellei kyseessä ole esim. pitkää mantraamista vaativa loitsu. Loitsiminen vaatii keskittymistä
ja paljon loitsiminen saa loitsijan uupuneeksi - jokaisella on omat rajansa paljonko pystyy loitsimaan ennen kuin täytyy levätä.
Taikuuden rajoitukset
- Materiaa ei voi kokonaan poistaa maailmasta, mutta sitä voi hajottaa pölyksi tai säteilyksi tai lähettää muualle. Uutta materiaa
ei voi luoda tyhjästä.
- Tavalliset muodonmuutokset ovat lyhytaikaisia ja helppoja: esimerkiksi jos muuttaa maata kasveiksi, muuttuvat ne pian takaisin maaksi.
Tällä tavalla muodonmuutettuja materiaaleja ei voi esim. käyttää ravintona tai rakentamiseen.
- Pysyvät muodonmuutokset ovat haastavia ja vaativat kyseisten aineiden syvällistä tuntemista ja molekyyli- tai atomirakenteen
uudelleenjärjestelyä. Vaikeustaso vaihtelee materiaalien mukaan, ja jotkin muunnokset vaativat niin paljon energiaa, että ovat
käytännössä mahdottomia. Avaruuden sekalaisista materiaalikokkareista on mahdollista tehdä tällä metodilla syötävää, kunhan kerää
toimivat materiaalit. Metodi ei kuitenkaan kelpaa massatuotantoon.
- Avaruuskulkijoihin ei toimi mielimagia, esim. muistia muokkaavat ja käytöstä/ajattelua määräävät loitsut (totuustaiat, komennustaiat,
lemmenloitsut yms). Suurin osa ei siis ole tällaisia loitsuja vaivautunut opettelemaan, sillä ne ovat vaikeita eikä niistä ole hyötyä.
- Taikuudella pystyy tuottamaan kipua. Se stimuloi kipuhermoja tms, eli ei ole siis mielimagiaa.
- Mitä isompi kohde ja mitä suurempi taika, sitä enemmän voimaa se vaatii. Avaruuskulkija ei pysty tekemään taikoja, jotka ovat häntä
itseään paljon isompia (tätä ohjenuoraa voi soveltaa vapaasti itse järkevän tuntuisesti). Taian voimaa voi kasvattaa tekemällä yhdessä
taian useamman henkilön voimin. Esimerkkejä (ei tarvitse muistaa, lähinnä antamaan osviittaa):
- Yhden loitsun kohteena voi yleensä olla vain yksi henkilö. Jos haluaa vaikuttaa useampaan henkilöön kerrallaan esim. taistelussa,
niin sen voi tehdä manipuloimalla ympäristöä, esim. maan jäädyttäminen, kiven räjäytys.
- Toisen loitsun kimmottaminen pois itsestä (suojautuminen) vaatisi vähintään saman verran voimaa kuin millä toinen on heittänyt loitsun.
- Yksi henkilö ei pysty loitsimaan koko taloa kerrallaan, mutta voisi yhdellä loitsulla muuttaa yhden huoneen seinien värin. Useampi
loitsija piirissä talon ympärillä voisi muuttaa koko talon värin kerralla.
- Jonkun tappaminen suoraan loitsulla tai esim. elävän olennon räjäyttäminen olisi paljon voimia ja tahdonvoimaa vaativa loitsu, ja
tappaminen on yleensä helpompaa muilla tavoin. Jonkun kaulan viiltäminen auki vaatisi paljon tahdonvoimaa ja hyvän tähtäyksen mutta
vain keskitason verran taikavoimaa.
- Useimpia loitsuja ei pysty tekemään etänä, eli pitää olla tarpeeksi lähellä kohdetta (etäisyys vaihtelee loitsun mukaan, päättäkää
itse sen mukaan mikä tuntuu loogiselta - taisteluloitsut onnistuu kauempaa, parantaminen vain läheltä jne).
Off-ohjeistus
- Valitse itse millainen loitsukivi tai kiviä hahmollasi on - niitä saa olla useampia, jos se sopii hahmolle. Saat halutessasi
valmistaa hahmollesi myös sauvan. Jos hahmosi on köyhä, hän on voinut saada isomman kiven tai sauvan perintönä / lahjana / säästänyt
siihen pitkään tai on löytänyt sellaisen tai materiaalit sellaiseen sodan raunioista tai ryöstänyt joltain.
- Off-game materiaalina voi toimia esim. oikea kivi tai kristalli tai muovista, resiinistä, polymeerimassasta, askartelumassasta
tai muusta sopivasta materiaalista valmistettu kivi/kristalli. Huomaathan, että osa oikeista kristalleista on vesiliukoisia
ja silloin myrkyllisiä eli älä ota tällaista. Polymeerimassaa (mm. fimo, cernit, sculpey) saa askartelukaupoista.
Kivi saisi mieluiten erottua jollain tavalla harmaasta normikivestä ja saa niin halutessasi näyttää hyvinkin erikoiselta. Sauvan
vartena taas voisi toimia vaikkapa maalattu muoviputki, puukeppi tai mopinvarsi, ja sitä saa halutessaan koristella.
- Sauvaa ei saa käyttää pelissä fyysisissä konflikteissa esim. toisen lyömiseen, elleivät pelaajat sovi keskenään offissa toisin ja
tee hommaa erittäin hallitusti/hidastetusti.
- Kun loitsit, tee se loitsukivi/sauva kädessä. Lausu normipuhetavasta poikkeavasti (esim. poikkeava sanajärjestys ja intonaatio,
kuten painotus tai rytmitys, laulunomainen, runollinen tms) mitä loitsu tekee ja tee samalla kuvaavia käsiliikkeitä, jotta toinen pelaaja
tietää kyseessä olevan loitsu eikä normipuhe. Esimerkiksi painokkaasti “yhteen liimautukaa, kädet” ja heiluta käsiäsi toisen käsien
ympärillä. Jos loitsu on isompi, voit toistaa sanat useampaan otteeseen kuvaamaan pidempää loitsimisaikaa.
- Mieti itse, millaisia loitsuja hahmosi osaa ja millaiseen taikuuten hän on mahdollisesti erikoistunut (profiilin mukaan toki).
Loitsuja saa vapaasti keksiä itse.
Pidä taikuus kuitenkin järkevänä ja muille pelillisesti mielekkäänä, ja huomioi yllä mainitut rajoitukset. Pelinjohtaja luottaa pelaajien
omaan terveeseen järkeen taikuudenkäytössä. Tarvittaessa käytä liikennevaloja/turvasanaa/huomauta offissa, jos jokin vastapelaajan
taika ei miellytä off-syistä. Ehdottomasti saa myös aina kysyä pj:ltä jos jokin mietityttää.
- Pelimaailmassa on taikaesineitä, mutta pelissä tällaisia ei ole eikä saa olla. Tämä on ihan asioiden pitämiseksi yksinkertaisena.
- Ei kannata stressata, jos ei muista kaikkia ohjeita tai jos unohtaa jonkin ohjeen pelin huumassa. Se ei haittaa. Ohjeet on yritetty
tehdä mahdollisimman loogiseksi, eli terveellä maalaisjärjellä ja muiden huomioimisella pärjää. :) Lisäksi ennen peliä vielä käydään
nämä läpi sääntö/pelityyli-briiffissä.
Parantaminen
Parantaminen on haastava ja riskialtis taikuuden ala, jota täydentämään ja korvaamaan on kehitetty lääkkeitä ja teknologiaa. Parantaminen
vaatii pitkät opinnot. Ainoastaan sellaiset hahmot osaavat parantaa, joiden profiilissa se on mainittu! Parantajien pelaajat saavat vapaasti improta
miten parantaminen toimii, kunhan tyyli on pelillisesti pelaajille mielekäs.
Teknologia
Kuva:
liuzishan on Freepik
Teknologia on erittäin kehittynyttä ja yhteiskunta pitkälle automatisoitu. Teknologialla toteutetaan mm. epämieluisaksi koetut tehtävät
(ruuantuotanto, siivous, huoltotoimenpiteet) ja tarkkuutta ja laskentaa vaativat tehtävät (monet lääketieteelliset toimenpiteet,
materiaalien ja esineiden valmistus). Teknologialla ei kuitenkaan tehdä kaikkea mitä pystyttäisiin. Kauempana menneisyydessä
ihmisillä on ollut lukuisia sotia ja ongelmia mm. liian kehittyneen tekoälyn, tietosuojan puutteen, kybernetiikan ja
geenimanipuloinnin vuoksi. Luonnollisuus on myös nykyaikana tärkeä arvo ja tavoite. Epäluonnollisena ja vaarallisena nähdään mm. keinotekoinen
elämä, keinokohtu, geenimanipulointi, kybernetiikka, kehittynyt tekoäly, planeettojen terraformaus, luonnollisesti syntyneiden lajien
(kuten avaruuskulkijoiden) tuhoaminen, kuolemattomuuden tavoittelu jne.
Näistä syistä tekoälylle on määritelty yläraja, jota älykkäämmän laitteen rakentaminen on laitonta ja siitä rangaistaan ankarasti. Normaali
tekoäly (vähän kehittyneempi kuin tosimaailmassa) on kuitenkin käytössä.
Suuri osa kybernetiikasta on kiellettyä ja sama pätee geenimanipulointiin. Sairauksien ja vammojen parantaminen geenimanipulaation/varaosien
avulla on kuitenkin sallittua, jos lajin perusominaisuudet eivät muutu. Keinotekoisen elämän luominen on kiellettyä, ja keinokohdut
nähdään askeleena vaaralliseen suuntaan - lapsen myös pelätään kehittyvän huonosti kun vanhemman magia ei ympäröi tätä.
Lisäksi myös tietosuojalait ovat tiukat, mikä rajoittaa merkittävästi henkilötietodatan kuten DNA-tietojen käyttämistä tai kansalaisten
tarkkailua. Tämä vaikeuttaa mm. rikosten selvitystä mutta on kansan mielestä sen tuoman yksityisyyden ja vapauden arvoista.
Sen sijaan mm. keinohedelmöitys ja normaali lääketiede nähdään hyvin luonnollisena, sillä niissä vain avustetaan luonnollisia prosesseja
tai palautetaan keho terveeseen tilaan. Myös tietoisten olentojen omaa luovuutta pidetään suuressa arvossa, minkä vuoksi mm. asioiden ulkonäköä
(vaatteet, rakennukset jne) suunnitellaan monesti itse eikä koneellisesti. Avaruuskulkijat valmistavat monia vaatteita ja esineitä käsin,
sillä koetaan, että tällaisissa esineissä on enemmän tunnetta ja merkitystä kuin koneiden luomissa.
Lähes kaikki avaruuskulkijat kantavat mukanaan tehokasta minitietokonetta eli kännykkää. In-gamessa näitä proppaa pelaajien kännykät tai
vastaavat laitteet, ja minitietokoneella pystyy tekemään kaikkea sitä mitä pelaajat pystyvät tekemään omilla laitteillaan. Jos
et halua pitää mukana mitään laitetta pelin aikana, hahmo on voinut hukata laitteensa.
Liikkuminen & välimatkat
Liikkuminen paikasta toiseen toteutetaan joko teknologialla tai taikuudella. Ebosilla ei voi teleportata planeetan poikkeuksellisen
taikuuden vuoksi, joten planeetalla liikkumiseen käytetään teknologiaa (esim. kiitureita ja erilaisia aluksia). Pidemmissä planeetan
ulkopuolisissa matkoissa taas hyödynnetään taikuutta. Avaruusalukset on yleensä toteutettu teknologialla, mutta niissä käytetään
taikuutta tiettyihin toimiin, kuten teleporttaamiseen eli hyperajoon eli nopeaan siirtymiseen pitkien matkojen päähän.
Avaruudessa planeetan voi kiertää avaruusaluksella noin 10 minuutissa. Lähellä planeettaa pitää kuitenkin hidastaa, syynä mm. painovoima,
planeetan magia, törmäysmahdollisuus yms. Korkealla lentäminen vaatii parempia aluksia ja enemmän energiaa. Monia matkoja kuljetaankin
hitaammilla aluksilla lähellä pintaa. Nopeus vaihtelee rajusti korkeudesta, aluksesta ja reitistä riippuen, planeetan kiertämiseen voi
kulua tunnista päiviin (eli kulkunopeuden voi improta sen mukaan mikä tuntuu sopivalta).
Viestiminen kauas
Ebosin magia estää viestien lähettämisen kauemmas avaruuteen planeetalta tai sen läheisyydestä. Viestin lähettämistä varten pitää matkata
reilusti planeetan ulkopuolelle. Vaikka nykyaikainen viestiteknologia kirkkaasti ylittää valonnopeuden, se ei lainkaan vedä vertoja
teleporttaamisen nopeudelle. Jotta esimerkiksi avaruusalus voi teleportata (=siirtyä hyperajoon), niin tähän tarvitaan aina taikavoimia
omaava henkilö ohjaamaan. Alukset siis kulkevat hurjan paljon nopeammin kuin viestit. Viestin lähettäminen ihmiskuntaan kestäisi satoja
vuosia. Lisäksi viestit ovat alttiita muuttumaan avaruuden säteilyn ja magian vaikutuksesta, joten ei voi muutenkaan olla koskaan varma
löytääkö viesti perille. Näistä syistä ihmiskunnan kanssa kommunikointi onnistuu lähinnä käymällä siellä aluksella.
Koulutus & työ
Lapset laitetaan kouluun 6-vuotiaana ja pakolliset perusopinnot kestävät 20-vuotiaaksi asti. Tämän jälkeen on erilaisia
jatko-opintovaihtoehtoja (mm. yliopistoja) tai voi mennä töihin. Koulussa opiskellaan mm. kirjoittamista, lukemista,
loitsimista, luonnontieteitä (biologia, kemia, fysiikka, avaruustiede, taikuuden teoria), teknologiaa, matematiikkaa,
kotitaloustaitoja, yhteiskuntatiedettä, historiaa, etiikkaa, kulttuuria ja taiteita. Opintojen jälkeen useimmat aloittavat
työelämässä, joka toimii samalla logiikalla kuin off-game tosielämässä.
Uskonto
Avaruuskulkijoiden kulttuurissa ei ole varsinaisia jumalia. Kunnioitus ja hengellisyys kohdistuu pääasiassa kahteen kohteeseen:
universumiin sekä Odisiin ja Maraan, mutta kaikki eivät ole hengellisiä. Päätä itse, kuinka hengellinen hahmosi on näiden suhteen,
jos profiilissa ei mainita tarkemmin hahmon uskomuksista. (Asialla on väliä pelin kannalta, eli on oleellista päättää hahmosi mielipide.)
Universumi
Monet avaruuskulkijat kunnioittavat ja ihailevat universumia, sen ihmeitä, voimaa ja äärettömyyttä. Tämä kunnioitus ja ihailu
voi saada hengellisiä muotoja, mutta voi olla myös maallisempaa. Monet avaruuskulkijat tekevät ainakin kerran elämänsä aikana matkan
avaruudessa, jota kutsutaan nimellä villivaellus. Matka kestää yleensä ½-10 vuotta, ja sen tarkoituksena on kunnioittaa avaruudessa
vaeltaneiden esivanhempien perintöä sekä tutustua universumiin. Jotkut käyvät matkansa aikana vilkaisemassa ihmiskuntaa, jos
jaksavat matkata niin kauas. Perinteisesti villivaellus on tehty ilman alusta, mutta vuosituhansien saatossa avaruuskulkijat
ovat tottuneet planeetalla asumiseen. Monista on tullut mukavuudenhaluisia, eikä heillä välttämättä ole tarvittavia taitoja
selvitä avaruudessa (esim. ruuanhankinta ja pitkän matkan teleporttaus) tai ajatus avaruus-erämatkailusta ei muuten vaan innosta.
Vaikka jotkut edelleen tekevät perinteisiä villivaelluksia, käyvät nykypäivänä monet mukavalla avaruusalus-turistireissulla
- jos siihen on rahaa.
Odis ja Mara
Noin puolet avaruuskulkijoista suhtautuu Odisiin ja Maraan arvostettavina ja hyvän työn tehneinä historian henkilöinä: he muuttivat
avaruuskulkijoiden elämän löytämällä planeetan, perustamalla yhteiskunnan ja saamalla houkuteltua avaruuskulkijat sinne.
Toinen puoli avaruuskulkijoista suhtautuu Odisiin ja Maraan voimakkaina suojelushenkinä. He uskovat, että Odisin ja Maran henget
ovat kuolemansa jälkeen jääneet suojelemaan ja valvomaan planeettaa, sillä Odis ja Mara mainitsivat ennen kuolemaansa että jos
tarve on kova, he vastaavat kutsuun kuolemankin takaa. Odisin uskotaan suojelevan erityisesti Seponaa ja Maran Valanaa.
Odisille ja Maralle on pystytetty pyhättöjä, joissa avaruuskulkijat käyvät esittämässä toiveita ja rukoilemassa; Odisilta
tai Maralta saatetaan pyytää onnea, voimaa ja suojelusta erilaisin pienin rituaalimenoin jne. Avaruuskulkijoilla on
kaksikkoon liittyviä sanontoja, esim. “Odisille kiitos”, “voihan Mara”, “voi Odis sentään”, “Odisin ja Maran suojelusta.”
(Pelissä saa huoletta käyttää myös tosielämän sananparsia, tulkitaan ne vastaavaksi.)
Henkilöiden väliset suhteet
Avaruuskulkijoiden kulttuuri ei tunne lainkaan romanttisen rakkauden tai avioliiton käsitettä ja kaikki avaruuskulkijat ovat
aromanttisella spektrumilla. Sen sijaan heillä on laaja kirjo muunlaisia merkittäviä suhteita, joille on paljon erilaisia
nimityksiä. Henkilöllä saattaa olla samaan aikaan useampi samankaltainen suhde, esim. useampi elämänkumppani tai seksikumppani,
ja tämä on täysin normaalia. Joku saattaa olla myös useampaa eri asiaa samaan aikaan, mutta pidetään outona, jos jollakulla
on yksi henkilö, joka täyttää kaikkia tarpeita - kuka haluaisi laittaa koko elämänsä vain yhden henkilön varaan?
Erilaisia suhteita
Tässä esimerkkejä erilaisista suhteista - tämä ei ole kattava lista, lähinnä antamaan jotain ideaa. Useimmat näistä esiintyvät
profiileissa. Itse saa keksiä lisää muitakin nimityksiä.
- Sielunsisarus - henkilö, jonka kanssa tuntee samankaltaisuutta ja vahvaa sielullisen tason yhteenkuuluvuutta ja sukulaisuutta.
- Tosiystävä - erityisen tärkeä ja läheinen ystävä.
- Haliystävä - ystävä, jonka kanssa tykkää fyysisestä läheisyydestä, esim. halailusta, käsi kädessä kulkemisesta, sylikkäin istumisesta jne.
- Unikaveri - joku jonka vieressä nukutaan.
- Elämänkumppani - henkilö, jonka kanssa on sitoutunut jakamaan arkielämäänsä esimerkiksi arkisissa asioissa tukemisella ja arkielämässä läsnäololla.
- Asuinkumppani - henkilö, jonka kanssa asuu yhdessä ja jonka kanssa jaetaan taloutta.
- Kämppäkaveri - henkilö, jonka kanssa asuu yhdessä, mutta jonka kanssa ei jaeta taloutta.
- Kanssahuoltaja - joku jonka kanssa huoltaa yhdessä lapsia, mutta joka ei ole välttämättä lisääntymiskumppani.
- Lisääntymiskumppani - henkilö, jonka kanssa tehdään lapsia.
- Seksikumppani - joku, jonka kanssa harrastetaan seksiä.
- Perhe - joukko henkilöitä, joiden kanssa kokee olevansa perhettä. Perhe voi olla biologista sukua tai sitten ei.
- Sukulainen - henkilö, joka on sukua, yleensä biologista. Käytössä samat nimikkeet kuin tosimaailmassa ilmaisemaan suhdetta
(sisko, isä jne), mutta näitä nimikkeitä saatetaan käyttää myös ei-biologisista sukulaisista. Asia selvennetään sanalla “bio”, jos
halutaan tuoda esiin nimenomaan biologinen sukulaisuus, esim. bioäiti.
Lisääntymiskumppani valitaan yleensä järkiperäisin perustein, sillä tämä vaikuttaa lapsiin ja henkilön kanssa pitää olla pitkään
tekemisissä. Lisääntymisen suhteen on lukuisia erilaisia järjestelyjä, eikä yksi ole toista merkittävästi yleisempi.
Lisääntymiskumppanit voivat asua yhdessä tai erikseen, he voivat asua lähellä toisiaan tai kaukana toisistaan. He
saattavat vuorotella lasten kanssa tai käydä toisen luona auttamassa. Lapset voivat jäädä vain toisen hoitoon ja toinen
käy tapaamassa joskus tai ei ollenkaan. Lapsia voidaan hankkia myös kaksi, toinen jää toiselle ja toinen toiselle. Myös
adoptiota tapahtuu tai yksinhuoltaja voi hankkia lahjasoluilla tai vuokrakohdulla yksin lapsen. Keinotekoisia kohtuja ei ole.
Ystävyyden perinteet
Ystävyyteen tai muihin läheisiin suhteisiin liittyviä perinteitä ovat esim.
- Ystävät voivat viettää vuosipäiviä, etenkin tasavuosikymmenet ovat iso juttu - jotkut pitävät jopa juhlat, joihin kutsuvat vieraita.
- Ystävyksillä voi olla ystävyyskorut: esim. samanlaiset yhdessä itse valmistetut rannekorut, halkaistun kiven puolikkaat
kaulakorussa, korvikset jne.
- Ystävyysvala: tämä voidaan vannoa yksityisesti tai juhlavieraiden läsnäollessa - henkilöt vannovat huolehtivansa
ystävyydestä tai muuta vastaavaa, millaisen valan nyt kukin kokee omakseen. Asiaan liittyy monesti juhlallisuuksia,
mutta jotkut eivät tällaisia halua. Monesti ystävyysvala tulkitaan isoksi ja merkittäväksi eleeksi.
- Ystävyysseremonia: voidaan toteuttaa kahden tai useamman ystävyksen kesken. Ideana on ystävysten itse suunnittelema seremonia,
jolla juhlistetaan ystävyyttä. Voi sisältää melkein mitä vaan, kunhan mukana on jotain seremoniallisia elementtejä (esim. esineiden
vaihto, kukat ja kynttilät, tanssi jne) sekä keskustelua ystävyydestä ja sen merkityksestä. Ei ole yleensä yhtä vakava tai iso
ele kuin ystävyysvala.
- Avaruuskulkijat kirjoittavat joskus läheisilleen paperisia kirjeitä, sillä ne koetaan paljon intiimimmäksi kuin sähköiset
viestintäkeinot. Usein nämä annetaan vastaanottajalle suoraan käteen henkilökohtaisesti. Etenkin on yleistä kirjoittaa
paperille tunteensa toista kohtaan tai muisteloita merkittävistä suhteen hetkistä. Toinen voi sitten säästää tämän kirjeen
ja kerrata sitä aina, kun haluaa muistuttaa itseään heidän välisestään välittämisestä. Etenkin sota-aikaan näitä on kirjoitettu
mm. siltä varalta, jos toiselle käy jotain, niin toiselle jää sentään konkreettinen muisto hänestä.
Kaikki ystävät eivät tee kaikkia tai mitään näistä, eikä se vähennä ystävyyden arvoa. Avaruuskulkijoita, jotka eivät koskaan
tee valoja, vaihda koruja tai vietä vuosipäiviä löytyy hyvä määrä, eikä siinä ole mitään outoa.
Sukupuoli & seksuaalisuus
Noin 40% kansasta on naisia, noin 40% miehiä ja 20% muita (esim. muunsukupuolinen, sukupuoleton, genderfluid). Sukupuolten biologiset erot
ovat samantyyppisiä kuin ihmisillä tosimaailmassa (hormonit, lisääntymiselimet, kromosomit, vartalon muodot jne), mutta koossa ja
lihaksikkuudessa on enemmän variaatiota: iso ja lihaksikas nainen tai pieni mies ei ole mitenkään poikkeuksellista tai huomionarvoista.
Biologiset ominaisuudet toki tuovat joitain eroja sukupuolten keskimääräiseen käyttäytymiseen, mutta kaikista sukupuolista
löytyy kaikenlaisia yksilöitä, ja aika harva edustaa keskimääräisesti sukupuoltaan, joten henkilökohtaiset ominaisuudet ovat
sukupuolta merkittävämmät lähes kaikilla elämänalueilla. Niinpä sukupuolten välillä vallitsee täysi tasa-arvo, eikä sukupuolella
ole juurikaan merkitystä töiden, pukeutumisen tai monen muunkaan asian kannalta.
Kun puhutaan sukupuolesta, sillä viitataan aina ensisijaisesti siihen sukupuoleen, mitä henkilö kokee olevansa henkisesti. Joskus
jonkun henkinen sukupuolikokemus ei vastaa hänen kehonsa sukupuolta, ja tällöin on tarjolla erilaisia korjaushoitoja keholle.
Yhteiskunta on ymmärtäväinen ja hyväksyvä transsukupuolisia kohtaan. Kun puhutaan lastenhankintaan liittyvistä aiheista, niin
silloin käytetään termejä “synnyttäjä”, “siittäjä” tai “munasolujen/siittiöiden lahjoittaja”, sillä tämä antaa selvän kuvan
henkilön roolista lastenhankinnassa, toisin kuin sukupuoli.
Enemmistö kansasta on joko jonkin asteen panseksuaaleja tai aseksuaaleja, mutta kaikkia muitakin seksuaalisia suuntauksia on.
Seksuaaliset mieltymykset suuntautuvat useammin henkilön olemukseen, ulkonäköön tai persoonaan kuin varsinaisesti sukupuoleen,
mutta osalle myös sukupuolella on väliä. Niin kauan kuin kyseessä on suostuvaisten aikuisten väliset suhteet, niin kaikki
erilaiset suuntaukset ovat hyväksyttyjä. Voit päättää itse hahmosi seksuaalisen suuntauksen oman tulkintasi, mukavuutesi
ja mahdollisten seksuaalisten kontaktien ominaisuuksien/sukupuolien mukaan.
Seksi & lastenhankinta
Avaruuskulkijat näkevät seksin yhtenä intiimiyden muotona muiden joukossa, joka tarjoaa tietyn tyyppistä fyysistä läheisyyttä ja
nautintoa. Siinä ettei koskaan harrasta seksiä ei ole mitään ihmeellistä, sillä on paljon avaruuskulkijoita, jotka eivät ole siitä
kiinnostuneita. On ihan normaalia, että seksiin ei liity mitään sen kummempia tunteita, vaan se on vain fyysistä hauskanpitoa ja
seksuaalisten halujen täyttämistä, mutta jotkut tykkäävät harrastaa sitä vain läheisempien henkilöiden kanssa. Yhdenillanjutut
ja pidempiaikaiset seksikumppanit ovat kaikki yhtälailla ok. Joskus seksikumppani voi olla muutakin lisäksi, esim. ystävä.
Seksikumppanin kanssa kuitenkaan harvemmin hankitaan lapsia, sillä monet haluavat seksikumppanilta eri asioita kuin lasten vanhemmalta.
Keinohedelmöitys on yleisin tapa hankkia lapsia, mutta joskus lapset hankitaan myös seksin kautta, joko tarkoituksella tai vahingossa.
Keinohedelmöitys on ollut olemassa historian hämäristä asti, kauan ennen kuin avaruuskulkijoita on ollut olemassa, ja se nähdään
perinteisenä ja luonnollisena lisääntymiskeinona, jossa vain avitetaan kehon omia prosesseja.
Pääsyyt keinohedelmöityksen yleisyyteen ovat: a) lastensaanti on monille
avaruuskulkijoille vaikeaa, ja keinohedelmöityksellä on yleensä parempi onni kuin seksillä b) koska lisääntymiskumppani valitaan
järkiperustein, niin osapuolet eivät välttämättä tunne seksuaalista vetoa toisiaan kohtaan eivätkä siksi halua harrastaa seksiä
c) osa on aseksuaaleja.
Suhtautuminen ihmiskuntaan
Suurin osa tiedetyistä ihmisistä asuu isolla, useita planeettakuntia kattavalla alueella, jota kutsutaan Yhdistyneiksi Avaruusasemiksi
(YAA). YAA:ssa asuu yhteensä satoja miljardeja ihmisiä, mutta vain osalla heistä on taikavoimia. Osa ihmisistä asuu planeetoilla ja osa
valtavilla avaruusasemilla. Tarpeen vaatiessa YAA liikkuu avaruudessa resurssien perässä, mutta on ollut jo satojatuhansia vuosia paikallaan,
sillä YAA:ssa on vallalla epämaterialistinen kulttuuri ja ihmiskunta tuottaa omavaraisesti ja kierrättämällä lähes kaiken tarvitsemansa
lukuunottamatta väestönkasvun aiheuttamaa rakennustarvetta.
YAA on liittovaltio, jonka eri osavaltioissa on hieman erilaiset lait, ja jota johtaa iso neuvosto, joka valitsee omat jäsenensä.
Jäsenten täytyy läpäistä tarkat eettisyyden ja tietotaidon testit, ja heitä valitaan tasaisesti YAA:n eri kolkista. Valtio omistaa
merkittävän osan YAA:sta ja pitää kansalaistensa hyvinvoinnista ja tasa-arvosta huolehtimista tärkeimpänä tehtävänään. Yhteiskunta
on hyvin pitkälle automatisoitu ja yli puolet ihmisistä ei käy töissä ja elelee silti mukavasti: valtio takaa kaikille perushyvinvoinnin
eikä köyhyyttä juuri ole. Materian haalimista paheksutaan, ja ihmiset saavat iloa ja tarkoitusta elämäänsä muualta.
Valtaosa avaruuskulkijoista suhtautuu ihmisiin positiivisesti ja pitää näitä edistyksellisenä kansana, joka on pidemmällä kehityksessään
kuin avaruuskulkijat. Joidenkin mielestä YAA kuulostaa ihanalta utopialta, josta avaruuskulkijoiden pitäisi ottaa esimerkkiä.
Syvällisemmin YAA:ta tuntevat tietävät ettei elämä YAA:llakaan ole pelkkää ruusuilla tanssimista, vaikka ihmisten yhteiskunta
noin keskimäärin onkin selvästi ja kiistatta onnellinen. Jotkut, etenkin materiaa haalivat tai halajavat, kuitenkin kokevat,
ettei ihmisten yhteiskuntajärjestystä ja elämäntyyliä pysty soveltamaan suoraan avaruuskulkijoihin. Syitä mm. koska heitä on
paljon vähemmän ja siksi kaikkien pitää tehdä töitä, avaruuskulkijat eivät ole tottuneita sellaiseen elämään ja siksi erilainen
järjestelmä ei toimisi vaan muuttuisi hirmuhallinnoksi jne.
YAA sijaitsee hyvin kaukana Ebosista: jopa nopeimmalla matkustuskeinolla eli teleporttaavalla hyperavaruusaluksella kestää kolme
vuotta päästä sinne asti. Tämän vuoksi YAA:n ja Ebosin välillä ei ole juuri liikennettä tai kauppaa joitain harvoja aluksia
lukuunottamatta. Lähimpään ihmisten tutkimustukikohtaan kestää vuosi, ja sinne avaruuskulkijat lähettävät syntyneet ihmislapset,
josta he siirtyvät ihmisten mukana YAA:lle.